Astrid Lindgren. Foto: Unknown author - Astrids bilder, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65498178

Reflektioner för Allhelgonadagen

Av Vladimir Oravsky 2025-11-01

Hur man blir ihågkommen efter döden, alltså vilket eftermäle man lämnar efter sig, sysselsätter de flesta människor som inte sålt sin själ till djävulen. Detta sedan däggdjuren av släktet Homo försågs med minnet, samvetet och framåttänkande.

Handavtrycken i exempelvis Chauvetgrottan i Frankrike, daterade till omkring 31 000 f.Kr. är skapade för evigheten, så även handavtrycken i Cueva de El Castillo i Spanien, så även 40 000 år gamla handavtrycken på ön Sulawesi i Indonesien, och så även handavtrycken i prehistoriska grottorna vid Cueva de las Manos i Patagonien i Argentina. Pyramiderna, runstenar et cetera, liksom dagens gravstenar restes och till dags dato reses för att lämna det bästa eftermälet efter en människa eller ett älskat djur.

Det betraktas inte som en anomali, tvärtom. Varje politiker eller annan potentat som skriver en självbiografi, eller låter en spökskrivare att skriva den, gör det bara i ett enda syfte: att frisera och förbättra sitt eftermäle.

Det är klart att några tänker, att det som sker efter min död, det rör mig inte i ryggen – efter mig syndafloden, som Madame de Pompadour, myntade. Dessa är i minoritet, eftersom det är bara en minoritet av människor som bara tänker på sig själv. Själv tillhör jag dem som stenhårt tror att man bör bygga sitt eftermäle som ens ättlingar blir stolta över.

En av anledningarna varför Shakespeares Hamlet är en pjäs för evigheter är att sonen Hamlet kämpar för sin mördade fars, Kung Hamlets, eftermäle och att Kung Hamlet visste att han kunde lita på sin son, åtminstone i detta avseende.

Liknande tematik finner vi i Coco, en Pixar-film från 2017, som bland andra utmärkelser även erhöll en Oscar för bästa animerade film. Regissörerna heter Lee Unkrich och Adrian Molina och den är skriven av Lee Unkrich, Jason Katz, Matthew Aldrich och Adrian Molina. Filmen presenterar flera teman. En av dessa handlar om Ernesto de la Cruz, en kompositör, sångare och gitarrspelande legend, död sedan flera generationer. Trots tidsavståndet, avgudar folket honom fortfarande.

Han uppsöks i underjorden av den högst levande, lille Miguel, som tror sig vara Ernesto de la Cruzs sonsonsonsson. Där i dödsriket träffar Miguel även Hector, som under flera år var Ernesto de la Cruzs samarbetspartner. Hector och Ernesto uppträdde tillsammans, men det var Hector som skrev allt material. När Hector ville lämna samarbetet för att ägna sig åt sin familj i stället, bestämde sig Ernesto att bringa Hector om livet. Därmed blev Ernesto de la Cruz ensam på scenen och hans karriärstatus växte sig större och större och hans legend verkade vara odödlig, inte minst på grund av sin tragiska och förtidiga död.

Hector däremot höll på att hamna i glömska.

Ernesto de la Cruz och Hector konfronteras i Miguels åsyn och det framkommer och blir klart att Ernesto inte är den store hjälte som legenden falskeligen förtäljer.

Ernesto de la Cruz: Security, take care of Miguel. He’ll be… extending his stay.

Miguel: WHAT? BUT I’M YOUR FAMILY!

Ernesto de la Cruz: And Héctor was my best friend. Success doesn’t come for free, Miguel. You have to be willing to, do whatever it takes to… seize your moment. I know you understand.

Miguel återvänder till Jordelivet och där återberättar han vad han var med om. Historien slutar med att Ernesto de la Cruz faller i glömska så småningom och Hector får det erkännande han förtjänar.

Filmen heter Coco efter Miguels gammelmormor Mamá Coco, som symboliserar familjens minne och förbindelser till det förflutna.

Liksom Hamlets hämnd av sin far uppvisar även Miguels hämnd, författarnas (Shakespeares respektive Lee Unkrichs, Jason Katzs, Matthew Aldrichs och Adrian Molinas) eviga strävan efter rättvisa, den gudomliga och den jordiska.

Lömskhet fördömdes lika mycket då som nu och det blir klart att en falsk hjältes gloria kan fråntas honom eller henne, lika mycket före som långt efter hans eller hennes död.

 Astrid Lindgren jobbade hårt, mycket hårt på att lämna det bästa möjliga eftermälet efter sig. Det är anledningen till att hon inte så sällan befolkade sina verk med döden och döda. Hon var nämligen besatt av sitt eftermäle. Bara några, på måfå valda exempel: Låten Kalle Teodor (”…Yngst bland de sjömän som på böljorna for, det var den lille Kalle Teodor, och därför så sörjde och grät ju hans mor, fast nu minns väl ingen Kalle Teodor…”)

Idas sommarvisa (”Du ska inte tro det blir sommar”) Liten visa om huruledes livet är kort liksom kärleken (”Flickan sa sisåhär / Kom o kom och håll mej kär
Ty min tid är så kort / Snart jag vissnar bort
Nu står jag i blom / Kärlek kom o kom
Blomningstiden går så fort /
Livet är så kort”).

Bröderna Lejonhjärta (Jonathan som dör i brand, Skorpan som följer honom till Nangijala… Lindgren berättade att hon fick idén till Bröderna Lejonhjärta när hon promenerade på en kyrkogård…) Mio, min Mio (Landet i Fjärran och Landet Utanför.) Ronja Rövardotter (Mattis som sörjer Skalle-Per.) Allra käraste syster [Systerskap slutar i separation… ”När Salikons rosor vissnar, då är jag död”. (Jämför med O. Henrys mästerverk The Last Leaf.)] Sunnanäng (Döden förekommer i flera berättelser. Syskonen Mattias och Anna bestämmer sig att följa sin döda mor till paradiset Sunnanäng.) Nils Karlsson-Pyssling (Ensamhet och förlust, riket under golvplankorna, ”killevippen” ”kola vippen” = dö.)

Astrid Lindgren lånade sitt namn till sjukhus, välgörenhetsändamål för människor och djur, och dylikt. Det är klart att hon hade en klar avsikt med det.

Därför är det mycket ledsamt att Astrid Lindgren AB, ett familjeföretag som ägs av Astrid Lindgrens barn och barnbarn och som ”förvaltar” alla rättigheter till Astrids verk, säljer ut henne och äventyrar tvivelsutan hennes eftermäle. Astrid Lindgren Aktiebolag har blivit Sveriges blint vinstinriktade Marlboro och Coca Cola i ett. ”Astrid Lindgren muggar med citat av Astrid Lindgren, både hennes egna och från hennes älskade karaktärer är ett samarbete mellan Astrid Lindgren AB och Design House Stockholm. Vi på Cervera är stolta över att sälja muggar med citat av Pippi, Emil och Bröderna Lejonhjärta som är lika underbara att använda för hela familjen som att ge bort i present.”

”Nu lanseras Pippi Klippt spaghetti från Kungsörnen, i samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag. Spaghettin är klippt i mindre bitar, och smakar precis lika gott som vanlig spaghetti. Med en koktid på endast sex minuter tillagas Pippi Klippt spaghetti snabbt och passar alla, barn som vuxna.”

Astrid Lindgren AB säljer till precis vem som helst, så länge det finns guldpengar i det. Allt ifrån Dr. Oetkers sockerkristyrer, sockerpärlor och sockerkonfetti, genom flera sorter ”Pippi sockerdricka” till ”Pippi kakor” och ”Pippi pepparkakshus”.

För Astrid Lindgren Aktiebolag är det så dödsföraktande viktigt att tjäna rikedomar att man hårt blundar för faktumet att, för att ta bara ett exempel, ökad sockerkonsumtion inte minst hos barn kan leda till allvarliga följder, bland annat till diabetes och i förlängningen det som Astrid Lindgren AB själva drabbades av, blindhet.

Den 25 oktober 2025 förbjöd man godisreklam för barn i Norge. Sverige borde följa efter. Med undantag för produkter som gör reklam för produkter förknippade med Astrid Lindgren Aktiebolag. Det finns en lång tradition att Sveriges kungadöme på ett förtäckt vis ekonomiskt hjälper bolaget på alla möjliga vis, och traditionen borde upprätthållas.

Föräldrarnas eftermäle brukar vara viktigt för barn. Åtminstone för dem som har ett samvete och som bryr sig. Med boken Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult ville Astrid Lindgren förbättra sina föräldrars och inte minst sin fars eftermäle. Det för det första, och så ville hon ytterligare bättra på sin egen karma.

Föräldrarnas eftermäle brukar vara viktigt för barn. Troligen är det genetiskt nedärvt. Redan en treåring överdriver stolt: min pappa är starkast i världen. Men inte för Astrid Lindgren Aktiebolag. För dem är bara det enorma ekonomiska arvet som Astrid lämnade efter sig värt något. Eller har du någonsin hört att Astrid Lindgren Aktiebolag skröt med att Astrid Lindgren har personligt engagerat sig i att Vladimir Oravsky slapp betala dyra kostnader för användningen av rumpnissarna när han gjorde sina publika kampanjvideor för rikare skog?

Nej och återigen NEJ!

”Voffo gör di på detta viset?”

(Bekanta dig gärna med min underhållande och samtidigt tragiska bok Den gamla och edens lustgård – Till minne av en inte helt okänd författarinna. Varje eventuell likhet med verkliga personer, levande som döda, är lika oförutsedd som oavsiktlig. Vad beträffar de levande: Fy skäms! à la Sagan om Pomperipossa med den långa näsan.)

Bekanta dig gärna även med boken Friheten i kulturen : reflexioner kring tystnad och repression inom kulturetablissemanget med anledning av tillblivelsen av boken ’Från Astrid till Lindgren’, ett historiedjupt policydokument om censuren och yttrandefriheten.

Efter oss syndafloden. Vi har inga som helst problem med att äventyra Astrid Lindgrens eftermäle så länge det maximerar våra inkomster. Därför kan vi, Astrid Lindgren Aktiebolag, konstant sprida lögner, överdrifter och falska rykten. Därför kan vi konstant förfölja dem som de har lust till, och därtill hota, eller skrämma med en ”varningens finger”, som Astrid Lindgren Aktiebolag uttryckte det 2025-10-20. Bekanta dig exempelvis med essäerna Fake news – en byggsten i det svenska mytbygget och Den som är stor och stark får tydligen våldta vem den än vill.

Olika falla ödets lotter. Några föds till rikedom och makt att styra andra människors liv och verksamhet, och samtidigt utan tanke på tacksamhet.

“Gimme, gimme (more), gimme (more), gimme, gimme (more)
Gimme, gimme (more), gimme (more), gimme, gimme (more)
Gimme, gimme (more), gimme (more), gimme, gimme (more)
Gimme, gimme (more), gimme (more), gimme, gimme (more)”
/ Jim Beanz, Marcella ”Ms. Lago” Araica, Nate ”Danja” Hills och Keri Hilson.

Detta är några av mina reflektioner för Allhelgonadagen. Trevlig helg.

Detta är en krönika. Analyser och ställningstaganden är skribentens.


Vladimir Oravsky presenterar sig så här. Är en 78-årig författare, debattör, journalist, filmmanusförfattare, dramatiker, regissör och filmjurymedlem.

Hans purfärska och därmed senaste bok heter ”Vem är du som upptar min värld med din frånvaro?”, hittar du här.

Det kanske mest framträdande med Vladimir Oravsky är att han har tur. I allt. Hans pjäser, böcker och dikter har vunnit åtskilliga nationella och internationella priser, av rena turen. Fast den ofta kräver grundligt och långt förarbete, inbillar han sig.

Vladimir Oravsky har skrivit 80 böcker, 30 teaterpjäser, ett tiotal filmmanus och över 5 000 tidnings- och tidskriftsartiklar. Ett urval av hans böcker finns att tillgå här.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje måndag och torsdag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.