Follow the money

Det här med lönesättning är något vi alla är berörda av. För landets bödlar var det likadant en gång i tiden. Men de hade ingen fast lön.

Ibland blir man fundersam över hur olika domare har vridit och vänt på ett fall och kommit fram till ett domslut, som inte känns speciellt genomtänkt. Men när Svea- och Göta hovrätt tillsammans skulle förslå vilken taxa som skulle gälla för landets bödlar 1727, så hade de tänkt igenom alla detaljer ytterst noga.

Det här blev resultatet av deras knåpande:

  • För halshuggning med svärd eller yxa, 5 daler silvermynt. 
  • Särskilt för handens avhuggande, 2 daler silvermynt.
  • Rådbråkan och halshuggande samt parterande och stegelsättande på två eller flera pålar, tillsammans, 15 daler silvermynt.
  • Halshuggande och steglande på flera pålar, 10 daler silvermynt.
  • Halshuggande och bålets uppsättande till de av[-]li[-]vade missdådarnas brännande, 10 daler silvermynt.
  • Oskäliga kreaturs dödande och uppbrännande, ett eller flera, 5 daler silvermynt.
  • Upphängande i galgen, 8 daler silvermynt.
  • Fördrivning ur stad och härad, 2 daler silvermynt.
  • Pasquillers eller smädesskrifters uppbrännande, 2 daler silvermynt.
  • Knipande med tång, var gång, 2 daler silvermynt.
  • Brännmärke i pannan eller å rygg, 2 daler silvermynt.
  • Tungans avskärande, 5 daler silvermynt.
  • Öronens avskärande, 5 daler silvermynt.
Vad ”oskäliga kreatur” innebar framgår av den prislista som då var aktuell i Örebro län:
  • Att döda en ko med vilken tidelag är begånget, 2 daler silvermynt.
  • Ett sto dito, 2,5 daler silvermynt.
  • En sugga dito, 3 daler silvermynt.

Att man inte förutsåg hur man skulle hantera det hela om det rörde sig om en hingst och kvinna, beror på att på den tiden var den allmänna synen att kvinnor inte hade någon egen sexualitet. 

Därmed hade kvinnor en stor fördel under alla år då det till och med var dödsstraff i Sverige för homosexualitet. I och med att kvinnorna inte hade någon sexualitet så blev aldrig någon kvinna ens åtalad, oavsett hur mycket hon delade säng med en annan kvinna.

Hur och varför?

Varför en ko, sugga eller ett sto, skulle dödas för att någon hade varit där juckat, kan vara lite svårt att förstå. Var det för att det där vackra stoet inte skulle försöka förföra någon annan man? Nej, det handlade om att i medeltidens mörker var man rädd för att det skulle resultera i någon konstig blandning av människa och häst.

Ibland skulle man vilja vara en liten mus i ett hörn som kunde lyssna på möten av det här slaget.

Som när man i en amerikansk stat kom fram till att en dildo fick se ut hur som helst, bara den inte var hudfärgad. Om de såg ut som missiler eller liknande var helt i sin ordning, men hudfärgade fick de inte vara. Hur argumenterade man?

– Det känns så avbrutet på något sätt med en hudfärgad sån där penisformad sak…

Och hur lät det i hovrätterna i Sverige, när de 1727 snickrade ihop sin prislista?

– Grabbar, vi får inte glömma det där med att dom ska skära av tungor ibland.

– Och öron.

– Jag sitter här och tänker på när dom ska sätta upp olika kroppsdelar på pålar. Kan nog vara ganska jobbigt. Bör dom inte ha lite mer pröjs för det?

Undrar om det idag är någon juristdomare eller nämndeman som sitter där vid överläggningarna i en domstol, och säger:

– Undrar om han inte blir 25 procent hederligare om vi dömer honom till fyra års fängelse istället för tre?

Rättskandalen Knutby

Missa inte Para§rafs stora grävande artikelserie om rättsskandalen Knutby som inleds idag.

Varje måndag, onsdag och fredag, 16.00, publicerar vi en ny artikel under några veckor framöver. Det blir tio artiklar – i den här omgången.

Publicerad

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.