Miljöbil i morgon?

Funderar du på att köpa en miljöbil? Då måste du ha koll på det här: 1425-1372=53, 53x0,0457=2,4, 2,4+95= 97,4.
Nej, jag skämtar inte.

Ovanstående är de matematiska formler som avgör vad som är en miljöbil framöver. Men, tänker nu säkert någon, inte behöver jag bry mig om att försöka räkna ut det där. Köper jag en liten bil som drar lite soppa och släpper ut lite skit ur avgasröret, så är jag hemma. Då slipper jag skatten på bilen och får någon form av premie nät jag köper den. Och som tjänstebil får jag göra speciella avdrag.

Glöm det!

Så enkelt är det inte. Det är vikten på bilen som nu kommer att vara avgörande, i förhållande till hur mycket koldioxid den släpper ut. Det låter ju vettigt, säger kanske någon. Men nej, så enkelt är det som sagt inte.

Det innebär till exempel att Volkswagens snålaste dieselmodell Polo Bluemotion som drar 0,34 liter per mil och släpper ut rekordlåga 89 gram per kilometer – inte räknas in som miljöbil. Den väger helt enkelt för lätt.

Även om man nu köper en bil som klassas in under ovanstående matematiska formel, så kan vi vara helt säkra på att det kommer nya bestämmelser efter något år eller två. Därtill är små lätta bilar som drar lite och spyr ut ännu mindre, farliga än större att färdas i. Hur många krockkuddar de än har så är det kört om man krockar med en större bil.

Den lilla blir en krockkudde

Redan i grundskolan fick vi lära oss varför. Den större tyngre kraften fortsätter framåt. Vid en frontalkrock eller om man träffas framifrån lite på sidan så blir den mindre bilen en enda stor krockkudde för den stora. Blir något som är mjukare att köra in i än en bergvägg eller liknande. Ibland stannar den större bilen först när fronten är inne i bröstkorgen på de som sitter i den mindre.

När jag för många år sedan arbetade som brandman och vi bland annat hade hand om att få loss människor ur bilar som krockat, så sprang vi alltid till den minsta bilen när vi kom fram till olycksplatsen. Vi visste att det var där de största skadorna fanns. Efter de där åren som brandman har jag aldrig haft en liten bil.

Fan vet

Så var hamnar vi? Vad att göra? Pluginhybrider lär stå sig i några år. Alltså bilar som man laddar på natten och i de flesta fall kan köra de normala sträckorna enbart på el. Men om elen inte räcker till så har man en vanligt bensin- eller dieselmotor som man kan koppla in. Köper man en sådan och den inte är alltför liten så har man nog hamnat rätt. Men dels är de än så länge betydligt dyrare än motsvarande bil med vanlig motor och dels – fan vet vad det kommer för politiska beslut i morgon. Ska man vara helt säker ska man nog fråga en framträdande lobbyist som arbetar för något av de större bilmärkena eller oljebolagen.

 


Publicerad

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.