Jonas Nilsson och Noor Al-Hussein

Likformighet är något eftersträvansvärt enligt SD-riksdagsman

Av Simon Vinokur 2020-04-23

”Skandalöst. Synonymer till uniform är bland andra, likformig, enhetlig, ensartad! På vilket sätt är den kvinnliga polisen på bilden en del av enhetligheten? Var går gränserna för religiösa attributer?” skriver den sverigedemokratiska riksdagsledamoten Roger Richthoff på Facebook, som kommentar till en delning av ett inlägg med texten ”Uniform = lika = neutral".

”Den som anser det nödvändigt att i sin yrkesutövning signalera sin religiösa tillhörighet och ideologiska lydnad är inte, och kommer inte att uppfattas som, neutral, och ska därför inte inneha ett uniformsyrke”, fortsätter han med hänvisning till ovanstående bild på två polisaspiranter, en kvinnlig och en manlig.

 

Kvinnan bär alltså en slöja i samma färg som den övriga uniformen, helt i enlighet med Polismyndighetens föreskrifter och allmänna råd om polisens uniformer (PMFS 2018:12 och FAP 798-1).

Anledningen till att poliser får bära huvudduk, kippa eller turban är helt sonika att det vore diskriminerande att exkludera människor som tillhör vissa religioner från att få välja polisyrket – och att välja att bära religiösa (inte ideologiska) attribut inte innebär att personerna i fråga inte kan förhålla sig neutrala i sin yrkesutövning.

Det enda som i det här fallet skiljer en troende muslim, jude eller sikh från en troende kristen är ett klädesplagg, och jag ser inte Richthoff agitera för att Polismyndigheten inte borde anställa kristna.

Att en troende människa kan göra ett lika bra jobb som alla andra är självklart och logiskt för de flesta av oss, men för exempelvis representanter för Sverigedemokraterna och andra islam- och kvinnofientliga ideologier så är det här oerhört skrämmande, för varje gång en muslimsk kvinna visar sig kompetent och självständig så faller ytterligare en del av deras förutfattade meningar i bitar.

Grejen med att uniformer ska vara enhetliga är förresten inte att alla ska se likadana ut. Det innebär snarare att alla som ser en polis, en ordningsvakt eller någon annan uniformerad person ska veta vad det är de ser. Det ska inte råda någon tvekan om att personen som jagar en nedför bygatan faktiskt är en polis och inte en ICA-kassörska, flygvärdinna eller brandman.

Därför finns det tydliga regler för vad som får ingå i en polisuniform. Att uniformer kan se olika ut inte bara inom poliskåren utan även inom armén, flygvapnet med mera, det uppmärksammas inte. Antingen för att dessa högerextrema företrädare inte har gjort sin hemläxa och därför helt enkelt har missat existensen av till exempel arméns uniform m/87A och flygvapnets uniform m/87 där de kvinnliga och manliga versionerna ser olika ut.

Eller så är det så att nämnda ”kritiker” i första hand är misogyna och inte islamofobiska och därför egentligen inte riktar sig i första hand mot muslimer utan mot kvinnor överlag.

När du ser en polisman, eller poliskvinna, som bär slöja, kippa eller turban i en färg och form som passar ihop med resten av uniformen, kommer du då tveka vilken yrkesgrupp du har framför dig? Svaret är nej, du kommer inte tveka. Inte ens Richthoff skulle kunna svara ja på den frågan utan att ljuga.

Det här är ett klassiskt mönster som återkommer gång på gång, helt över de religiösa och ideologiska gränserna: mansdominerade ideologier som exempelvis högerextremismen och islamismen (observera skillnaden mellan islamism och islam) har i grunden samma kvinnosyn. Idén att kvinnor är lägre stående än män och därför inte bara ska begränsas i sina yrkesval utan även i vilken klädsel de får och inte får bära.

Att Sverigedemokraterna ser slöja som ett hot och att islamister ser frånvaron av slöja som en kränkning saknar betydelse, det handlar i grunden om precis samma sak: Mannens rätt över kvinnan.

 

Detta är en krönika. Analyser och ställningstaganden är skribentens.


     Simon Vinokur är judisk debattör med fokus på människorättsliga frågor. Engagemanget mot rasism och för integration väcktes i tidig ålder av mamman som arbetade med flyktingar och av pappan som kämpat för mänskliga rättigheter i Litauen i hela sitt liv. Sedan 2015 har Simon arbetat ideellt med två integrationsprojekt som han startat, Integrationssegling och Mirumirupliff.
Simon är en av Magasinet Para§rafs krönikörer.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje tisdag och fredag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.