Enkla beten i form av känslor

Av Para§rafs Redaktion 2020-07-07

”Jag går inte på varken reklam eller politisk propaganda!” Jo, det gör du. Du är bara ett stort knippe känslor med en trög kontrollapparat bestyckat med ett relevansfilter som oftast bara fungerar som bekräftande instans för att du ska bli överens med dig själv om något du redan har bestämt. Eftersälj på dig själv, helt enkelt. Om man ska vara krass.

Ska man vara lite mer reflekterande (tvärt emot vad vi oftast är) så kan man luta sig mot beteendevetaren och ekonomen Daniel Kahneman.

I sin bok ”Tänka, snabbt och långsamt” skriver han om våra två olika sorters tänkande. Det snabba, som han kallar System 1. Och det långsamma, System 2.

System 1 är som en autopilot, det reagerar snabbt och instinktivt. Vi är inte själva medvetna om vad som händer där, och det är också poängen. För det är här du anar tigern i gräset, bedömer en situation för att kunna förbereda dig för flykt eller försvar. Eller köper en Cola, fast det finns 14 andra sorter.

System 2 är den långsamma analytiska hjärnan, det system vi normalt pratar om när vi säger medvetandet. Det är trögt och tar en massa energi i anspråk. Till skillnad från det omständliga och ifrågasättande System 2, tycker System 1 om mönster. Det är ett snabbt sätt att avgöra hur omgivningen ser ut och sortera in den. Det är oftast den vi som jobbar med reklam och kommunikation i någon form skjuter in oss på.

Men många upplever att de agerar tvärt om, alltså med stöd av system 2. Förmodligen för att vi tycker om att se oss själva som logiskt tänkande varelser som tar välgrundade beslut byggda på relevanta fakta.

För vem vill vara ett knippe nerver som lallar omkring och köper både prylar, tjänster och åsikter på magkänsla (tyvärr är det så att system 1-tänkande också involverar negativa saker så som fördomar, något som Malcom Gladwell visade på i sin bok Blink)?

Men det säger ju sig självt egentligen, att vi omöjligt kan konsumera oss genom livet enbart med hjälp av rationella system 2. Då ska vi välja mellan 27 olika jeansmärken, 18 olika paket frukostflingor, olika märken för köksmaskiner, ett gäng politiska partier, TV-apparater, kondomer, tandborstar, knivar… Ja, inte ens nagelsvampsmedel är fritt från valmöjligheter.

Ska du gå igenom alla de här valen rationellt med tröga och långsamma system 2 så kommer du dö av svält, naken med en blank röstsedel och nagelsvamp upp till anklarna.

Men. Det finns en del som påstår att vi är mer benägna att ta hjälp av system 2 när det är mycket pengar inblandat i beslutet. Det ligger säkert något i det.

Du kanske inte impulsköper en bostadsrätt för sex miljoner. Men känslan du fick när du såg grillen på takterrassen på visningen kanske var mer avgörande än att bostadsrättsföreningen hade god ekonomi?

För hur många bilder fick du av dig själv i shorts på terrassen med en frozen margarita och något gott på grillen? Och hur många bilder fick du av dig själv jublandes över föreningens soliditet?

Jag har själv gått i fällan och hävdat att jag var en hyfsat rationell varelse. För en massa år sedan skaffade jag en stor SUV. Med inbyggt kylskåp och hög markfrigång.

Jag förklarade för min kompis att det var ett klokt val eftersom vägarna till sommarstugan kan vara luriga, på vintern (då vi sällan är där). Och att den är bra att dra upp och lägga i båten med, två gånger om året. För det hade inget att göra med att mitt system 1 hade kickat in och övertygat mig om att det var tufft med SUV:ar?

Vi är alltså alltid som smartast efter att det har hänt – oavsett om vi till exempel har impulsköpt en SUV eller röstat på ett parti som erbjuder system 1 enkla beten i form av rädslor.

Av Patrik Spång

Detta är en gästkrönika. Analyser och ställningstaganden är skribentens.


   Patrik Spång är en prisbelönt kreatör och copywriter på en av Sveriges största reklambyråer. Han är övertygad om att världen ser ut som den gör eftersom Daniel Kahneman har rätt: ”Thinking is to humans as swimming is to cats; they can do it but they’d prefer not to.”

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje tisdag och fredag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.