Jag hade fel

För några veckor sedan skrev jag om cyklister som med sin framfart försöker ta livet av sig med hjälp av mig och min bil. I krönikan presenterades bland annat statistik över vad som låg bakom allvarligare olyckor/kollisioner med cyklister. Jag hade fel. 

Dick Sundevall är Para§rafs chefredaktör men hans krönikor är inga ledare, utan högst privata tankar och funderingar.

I drygt 30 år har han arbetat med rätts- och kriminalfrågor. Det har blivit många tv-program och dokumentärfilmer. Åtta böcker, senast Det farliga Sverige, och några tusen artiklar genom åren.

Dick är mångfalt prisbelönt som journalist och författare med Guldspaden och annat men är mest stolt över Ordfronts Demokratipris, ”för då tävlar man ju mot hela svenska folket”.
På frågan om vad han tycker är det bästa han har gjort, svarar han:
– Mina tre barn.

Nu har det presenterats en mer utförlig forskning inom det här området. Det är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som kommit med en alarmerande studie:

   Varje år måste 23 000 cyklister i Sverige uppsöka sjukhus för de skador de ådragit sig i trafiken. Av dessa blir 3 500 inlagda för fortsatt behandling. Det är alarmerande höga siffror. Vad att göra?

   Fler cykelbanor? Fler tunnlar eller broar där cyklister och bilister är åtskilda? Fler vägsträckor där bilister bara får köra i 30 km/timmen? Ändrade trafikregler så cyklister får företräde i fler situationer?

   Nej, ingenting av det skulle få någon större betydelse. För i 93 procent av de här olyckorna med allvarliga skador – är det ingen bilist inblandad!

   Den här stora omfattande undersökningen visar att hela 82 procent av de här olyckorna är singelolyckor, där cyklisterna cyklat mot trottoarkanter, vägskyltar och hundar etcetera.

   Men därefter kommer väl rimligen kollisioner med bilister? Nej, så här formuleras undersökningens slutsatser: 

De flesta cykelolyckor är singelolyckor (82 %) och den vanligaste förekommande motparten är en annan cyklist (8 %).

   Den vanligaste förekommande motparten är alltså en annan cyklist! Därmed borde vi en gång för alla kunna avsluta alla ogrundade påhopp på bilister som utgörande de stora syndarna när cyklister råkar ut för något.

   Av de här allvarliga skadorna är sju procent resultatet av kollisioner mellan cyklister och bilister. Därmed är vi uppe i 97 procent. Resterande tre procent handlar bland annat om krockar mellan cyklister och gående på trottoarer.

   Kan också uttryckas så här: I 93 procent av allvarliga olyckor som cyklister råkar ut för är det ingen bilist inblandad, utan det hela beror på hur cyklisten agerat!

   I min tidigare krönika om det här, antog jag att de flesta olyckor med cyklister och bilister inblandade berodde på cyklisterna. Och jag kom fram till att cirka 90 procent av cykelolyckorna berodde på cyklisterna själva. Med samma rimliga antagande, utifrån ovanstående nya faktauppgifter, skulle vi landa i att cirka 97-98 procent av alla olyckor med cyklister inblandade, och som resulterar i allvarliga skador – beror på cyklisterna själva.

   Jag hade alltså fel – när jag antog att det bara var 90 procent.

 

I övrigt frågar jag mig:

   Ska inte en grupp svenska poliser inklusive en hundförare, kunna klara av en förvirrad psykotisk person som viftar med en kniv, utan att döda honom? Och ska de inte ens när de skjutit honom i benet och han ligger ner, kunna klara av att avväpna honom – utan att döda honom? Åklagaren som ska undersöka det hela har redan gått ut i DN och klargjort att han inte tror att det blir något åtal och att allt ser ut att ha gått rätt till…

 

Nedan som separat nedladdningsbar fil, hela studien om cyklisters allvarliga olyckor.

 

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev

Där får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill ibland extramaterial som inte publiceras på sajten. Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.

Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.

OBS: Vi efterfrågar inte ditt namn eller adress och än mindre ditt personnummer. Utan bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till. Du prenumererar här.

 

Bifogade filer:
Cykelskador.pdf

Publicerad

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.