Dick Sundevall

Brottslig likgiltighet

Om det gick att räkna fram antalet personer som haft stora problem med Comhem, Telia och Coop Online, för att nämna några företag, så handlar det sannolikt om några miljoner. Det är vardag med leveranser som inte fungerar och utlovade åtgärder som inte åtgärdas. Och att ringa eller mejla och bråka om felen framstår efter ett tag som meningslöst. Men det finns en lösning.

   Vi är väldigt många som inte är överens om så värst mycket – men som är rörande överens om att Comhem är ett av landets sämst skötta företag. Bara i min närmaste vänkrets har jag ett stort antal personer som stångat sig blodiga i sina försök att få ordning på TV-mottagningen eller på sitt internet. Och jag har personligen samma erfarenhet från tiden i Stockholm med Comhemplågan.

   En mäklare berättade att det blivit allt vanligare att kunder som är spekulanter på bostadsrätter, inte längre är intresserade om det är Comhem som påstår sig leverera TV- och nätuppkopplingen.

   De anställda på Comhem har därtill blivit alltmer otrevliga när man kontaktar dem. På Telia är de desto trevligare – men problemet blir inte löst. Hos Coop Online är de snabba med att försöka kompensera för olika fel som uppkommer. Problemet är att det oftare blir fel än rätt. Varorna kommer inte under utlovad tid. Äggen är sönder. Fruktlådan som ska innehålla fem kilo frukt innehåller drygt tre kilo och en del beställda varor finns inte med vid leveransen, trots att de är debiterade.

   Men det finns en lösning. En metod som både löser det tillfälliga problemet och får det hela att fungera på längre sikt. Sök på nätet efter koncernchefen eller Sverigechefen för det aktuella företaget. Eller sök efter vilka personer som ingår i ledningsgruppen och/eller styrelsen.

   Deras mejladress är nästan alltid deras hela namn med punkt mellan för- och efternamn, följt av ett @ och till exempel telia.com, eller vad det nu är som det aktuella företaget har för adress. Mejla gärna samma mejl till samtliga mejladresser du får fram till olika personer i högre chefsbefattningar på företaget ifråga.

   Det fungerar faktiskt! Någon eller några kommer att svara dig artigt medan de sannolikt inte alls är lika artiga när de agerar nedåt i organisationen. Det här har flera gånger löst olika akuta problem för mig. Och – därefter har det mesta fungerat som det ska med det företaget.

   Jag vet inte men kanske tänds det en röd blinkande lampa när mitt namn kommer upp. Och ett meddelande kommer upp på någon skärm i stil med ”den där f-n kontaktar ledningen så se till att han får vad han ska ha, och det snabbt”.

   De minuter det kan ta att leta lite på nätet är alltså väl värda besväret. Om vi därtill är många som gör det här, så lär det med tiden bli bättre ordning på de där företagen överhuvudtaget. Om inte annat så lär någon i de högre sfärerna ryta ifrån om han eller hon har fått nog av alla mejl som beskriver hur dåligt företaget fungerar.

Vem vet – kanske man till och med avskedar eller flyttar om någon oduglig mellanchef? Och av bara farten så lär jobbet med tiden bli väldigt mycket roligare för de unga killar och tjejer som idag förtvivlat försöker lugna ner kunder som är berättigat arga. För det blir ju en väldig skillnad att veta att om de utlovar något så blir det också åtgärdat – istället för som idag inte ha en aning om kunden kommer att få det som utlovats.

   Själv sitter jag numer och arbetar vid vägs ände uppe i ett skogsbryn. Det är 2,5 mil till närmaste stad. Men jag har fiber indraget via ett stadsnät, och jag anlitar inget av ovanstående företag för att få bild på TV-apparaterna och få bra fart på min nätuppkoppling. Alltihop fungerar alldeles utmärkt. Därtill är det alltid maximal 4G-kontakt på våra mobiler trots att vi inte har sett någon antenn i den närmaste omgivningen. Så visst går det – om viljan finns från berörda företag. Men tyvärr måste den viljan ibland tvingas fram.

   Slutligen, det är något i grunden sympatiskt att ansvarsutkräva högt upp i olika företag, istället för att ösa ut sin ilska över fotfolket. För det är högt där uppe som man har ansvaret för att det ska fungera.

 

  Dick Sundevall är Para§rafs chefredaktör men hans krönikor och debattartiklar är inga ledare, utan högst privata tankar och funderingar.

I drygt 30 år har han arbetat med rätts- och kriminalfrågor. Det har blivit många tv-program och dokumentärfilmer. Åtta böcker, senast Det farliga Sverige, och några tusen artiklar genom åren.

Dick är mångfalt prisbelönt som journalist och författare med utmärkelsen Guldspaden och annat. Mest stolt är han över Ordfronts Demokratipris, ”för då väljs man ut bland hela befolkningen”.
På frågan om vad han tycker är det bästa han har gjort, svarar han:
– Mina tre barn.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje onsdag och lördag förmiddag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.