Mutor eller inkompetens?

Det har nu gått drygt en och halv månad sedan olyckan på Södertäljebron. Det handlar om en oerhört viktig trafikpunkt som direkt berör några av landets större städer, bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrköping. Trafikverkets upphandling inför reparationerna har präglats av inkompetens, eller möjligen mutor, som i form av trafikstörningar kostar skattebetalarna cirka två miljoner – varje dygn. När ska ledningen för Trafikverket avskedas?

   Just nu står det helt still. Det arbete som gjorts måste i centrala delar göras om. Så går det när lägsta anbud vinner, utan att man kontrollerat seriositet och kompetens.

   I vilka andra länder skulle generaldirektören Lena Erixon och överdirektören Bo Netz fortfarande få ha det högsta ansvaret för återställandet av bron? I vilka andra länder skulle de inte redan vara avskedade? Eller enligt den svenska modellen, blivit omplacerade till att vända papper på något departement – med full lön.

   Om man från början hade anlitat ett etablerat seriöst och kompetent större företag och begärt att arbetet skulle utföras i treskift, så hade trafiken varit igång fullt ut vid det här laget. Och det till betydligt lägre samhälleliga kostnader än vad som nu blir fallet.

   Det här är så illa skött att man med fog kan frågar sig om något företag mutat sig till att få det här jobbet. Det vore i så fall en rimlig förklaring. Om det inte är så – handlar det istället om en oerhörd inkompetens.

   På Trafikverket hemsida redovisar man sin ”Vision, verksamhetsidé och värderingar”. Där kan man läsa:

Vision

Alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.

Verksamhetsidé

Vi är samhällsutvecklare som varje dag utvecklar och förvaltar smart infrastruktur. Vi gör det i samverkan med andra aktörer för att underlätta livet i hela Sverige.

Värderingar

Trafikverkets värderingar är:

Pålitliga

Engagerade

Modiga

 

   Liknande floskler kan man i och för sig läsa på många andra verks hemsidor. Men här blir det i dagens ljus något av ett hån.

   Kommer alla fram smidigt, grönt och tryggt? Nej, det är allt annat än smidigt att sitta i timslånga bilköer. Och det finns inget ”grönt” i långa bilköer som spyr ut avgaser. Tryggt är det definitivt inte när man inte kan planera på ett vettigt sätt när man kommer till jobbet och när man kommer hem, eller när olika matvaror och reservdelar etcetera blir levererade till butiker och företag.

   Och det där med att förvalta smart infrastruktur i samverkan med andra aktörer, för att underlätta livet i hela Sverige – är den direkta motsatsen till vad man nu visat upp. Slutligen räknar man upp sina värderingar:

Pålitliga – knappast.

Engagerade – hade man varit det så hade trafiken redan rullat som den ska på Södertäljebron.

Modiga – ja, att anlita den billigaste underleverantören utan att kontrollera dess seriositet och kompetens kan kanske sägas vara modigt. Precis som det i någon mening är modigt att spinga med skallen före in i en bergvägg.

   Möjligen blir Södertäljebron återställd någon gång under hösten. Och någon gång under de återstående månaderna kommer sannolikt någon i Trafikverkets ledning att framträda och säga:

– Vi ska se över våra rutiner.

   Och eftersom rutiner inte har något personligt ansvar, kan samma inkompetenta gäng sitta säkert på sina stolar.

   Men man kan väl ta tåget istället så man kommer fram i tid, kanske någon tänker. Nej, tyvärr kan man inte det så som tågtrafiken styrs och hanteras idag. Jag har skrivit det förr men det är värt att upprepas – det är dags att även i vårt land utkräva ett personligt ansvarstagande av olika verkschefer.

   Alla som tror att en vd för ett börsnoterat privat företag inte hade fått sparken om han hade hanterat en allvarlig situation på det här sättet – kan räcka upp handen nu.

 

   Dick Sundevall är Para§rafs chefredaktör men hans krönikor och debattartiklar är inga ledare, utan högst privata tankar och funderingar.

I drygt 30 år har han arbetat med rätts- och kriminalfrågor. Det har blivit många tv-program och dokumentärfilmer. Åtta böcker, senast Det farliga Sverige, och några tusen artiklar genom åren.

Dick är mångfalt prisbelönt som journalist och författare med utmärkelsen Guldspaden och annat. Mest stolt är han över Ordfronts Demokratipris, ”för då väljs man ut bland hela befolkningen”.
På frågan om vad han tycker är det bästa han har gjort, svarar han:
– Mina tre barn.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Framöver är det bara prenumeranterna som kommer åt att läsa samtliga artiklar.

I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.
  • N__

    Hur många av alla upphandlingar som går till domstol faller inte tillbaka till att det är lägsta pris som gäller eller formalia fel vid upphandling och återförvisas till myndigheten för ny handläggning?
    Jag vet inget fall där något annat varit aktuellt. Ni får gärna djup gräva i ämnet och upplysa om resultatet. Enligt min mening får man vad lagstiftningen medger.
    Personligt ansvar vore utmärkt men då bör ju en lönejustering även infinna sig på myndigheterna och slopa floskeln att ”myndigheter inte ska vara löneledande”, man får även där i slutändan mångt om mycket vad man betalar för.

  • Mikael Öun

    Det är väl ändå lastbilens trafikförsäkring som skall betala, eller?

  • Robert Bielik

    Tjänstemannaansvar kanske ?