Ett riktigt otäckt program

Skräckfilmer kan man se i de flesta kanaler men frågan är om inte det mest otäcka programmet i svensk TV är TV3:s Lyxfällan? Hela idén är vidrig. Det handlar om människor som förköpt sig och fått stora skulder för att de köpt på sig en massa skit som de egentligen inte behöver. Och som därmed kan hängas ut och förnedras.

   Reklam-TV:s affärsidé är att programmen ska dra publik till reklamavbrotten. Inte mycket att säga om. Även dagstidningars ekonomi bygger i huvudsak på annonser.

   Dock har de inte samma målgrupper. Personer som är 45 år eller äldre eller har en eftergymnasial utbildning, är inte målgrupper för reklam i TV.

– De har så etablerade konsumtionsvanor, säger reklamfolket.

   Kan också i ett lite tydligare klarspråk uttryckas med orden:

– De går inte på skiten.

   Men uppenbarligen är det lönsamt med TV-reklam som riktar sig till yngre lågutbildade personer, annars skulle inte olika företag lägga hundratals miljoner på just reklam i TV.

   Budskapet i reklamen antingen det handlar om bilar, kläder, schampo eller tamponger sammanfattas i orden:

– Köp, köp, köp och bli därmed lycklig.

   Och det gör massor av människor. Allt fler köper på sig så mycket att de blir skuldsatta upp över öronen. Och därmed kan de få vara med i TV, genom att de har kvalificerat sig för programmet Lyxfällan.

   Programmet sänds alltså i TV3, vars hela existens bygger på att en massa företag anser det lönsamt att köpa reklamutrymme i just den kanalen. De personer/kunder som blir mest lönsamma för såväl företagen som gör reklam för sina produkter, och indirekt även för TV3, är de som köper väldigt mycket av det som reklamen handlar om.

   Om de förköper sig och med tiden får kronofogden efter sig, är ju inte dessa företags problem. Inte heller är det deras problem om folk får gå från hus och hem.

   Vad händer då i programmet Lyxfällan? De här människorna visas upp i sin ynkedom. Visar människor som trott på det samlade reklambudskapet, köp, köp, köp och bli därmed lycklig. Gått på det så till den grad att de nu är djupt olyckliga. När programmakarna lyckats väldigt bra är det minst en deltagare i programmet som gråter.

   Det här och liknande förnedringsprogram får tillräckligt många tittare för att därmed kunna fortsätta säsong efter säsong. Lyxfällan är nu inne på sin tjugonde säsong. Och mellan de olika delarna i programmet, kan det därmed säljas reklamutrymme – med det samlade budskapet:

– Köp, köp, köp och bli därmed lycklig.

   Kan det bli mer cyniskt än så? Men man kan ju låta bli att titta på skiten, kanske någon invänder. Ja, men problemet är att alltför många tittar och lockas av reklamen att köra sin ekonomi botten och bli djupt olyckliga.

   Men du Dick har ju sett programmet så du tittar väl också på kanaler som finansieras med reklam? tänker kanske någon. Javisst. Det finns program i olika reklamfinansierade kanaler som jag tittar på. Oftast långfilmer eller direktsänd sport.

   Men jag är totalt ointressant för reklamköparna. Är både för gammal och för välutbildad för att de ska ha något som helst intresse av om jag tittar eller inte. Roas lite av tanken att de kanske betraktar sådana som oss som snyltare, som tittar gratis och som de gärna kunde vara utan?

 

   Dick Sundevall är Para§rafs chefredaktör men hans krönikor och debattartiklar är inga ledare, utan högst privata tankar och funderingar.

I närmare 40 år har han arbetat med rätts- och kriminalfrågor. Det har blivit många tv-program och dokumentärfilmer. Åtta böcker, senast Det farliga Sverige, och många tusen artiklar genom åren.

Dick är mångfalt prisbelönt som journalist och författare med utmärkelsen Guldspaden och annat. Mest stolt är han över Ordfronts Demokratipris, ”för då väljs man ut bland hela befolkningen”.
På frågan om vad han tycker är det bästa han har gjort, svarar han:
– Mina tre barn.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje onsdag och lördag förmiddag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.