Veckans värsta

Skånska mästerskapen i kommunala förbud

Av Andreas Magnusson 2019-06-15

Det är inte lätt att hänga med i de skånska mästerskapen i kommunala förbud. Länge låg Vellinge i topp med sin kamp i fyra rättsliga instanser för att få förbjuda kommunens enda tiggare. Då svarade Staffanstorp upp med samma grepp, kontrade med förbud mot alternativ till fläskkött i skolbespisningen och toppade det hela med slöjförbud. Bromölla låg lite på efterkälken men skuggar nu tätklungan med ett finurligt böneförbud.

   Tävlingsreglerna är enkla. Identifiera en religiös eller etnisk minoritet och se till att förbjuda något som denna minoritetsgrupp vill ha eller behöver.

   Svårigheten ligger i att lyckas med detta utan att anklagas för att ha gett sig på just den minoriteten. Den svenska diskrimineringslagen fungerar i den här sporten lite som offsideregeln i fotboll.

   I Staffanstorp ville man så klart inte säga rakt ut att just kommunens fåtal muslimer inte skulle få lov att äta till exempel kycklingkorv när det serverades korv av fläskkött. I det här fallet fick man därför fatta ett kommunalt beslut som även drabbar judar.

   Bromöllas inspel handlar om att förbjuda kommunens anställda att be på arbetstid. Oavsett religion. Självklart oavsett religion. Det är ett snyggt grepp eftersom alla egentligen vet vilka man vill åt.

   Jag såg en uträkning som visar att det borde finnas i runda slängar tio praktiserande muslimer som arbetar med Bromölla kommun som arbetsgivare.

   Inom Islam finns det fem så kallade tideböner (salah). Den första infaller när den första strimman ljus kan skönjas och den sista vid mörkrets inbrott. För människor med vanlig arbetstid infaller vanligen en bön under arbetstid. Den tar ungefär en och en halv minut att genomföra och det går bra att skjuta upp den till nästa rast.

   Det finns alltså inget problem i Bromölla kommun med muslimer som slösar arbetstid på att snacka med Gud istället för att lyssna på chefen – men i de skånska förbudsmästerskapen spelar verkligheten ingen roll. Det är därför man har förbjudit böneutrop på platser där det inte ens finns moskéer eller tiggeri där det inte finns några tiggare.

   Tidsmässigt och pengamässigt slösades det givetvis mycket mer kommunala pengar på de underlag som tjänstemännen tog fram för böneförbudet än den tid som kan vinnas genom att hindra muslimer från att utöva sin religion.

   Om det hade handlat om tidseffektivitet hade man kunnat förbjuda pladdriga möten, självkära chefers långrandiga utläggningar, kaffedrickande med för tätt tidsintervall eller meningslösa kvalitetsrapporter. Men nej – reglerna för de skånska mästerskapen i kommunala förbud är enkel. Syftet är inte att hjälpa alla eller jävlas med alla. Det är de religiösa och etniska minoriteterna man ska sätta dit.

 

Detta är en krönika. Analyser och ställningstaganden är skribentens.

 


   Andreas Magnusson är gymnasielärare i svenska, religionskunskap och etik. Han sysslar också med musik och driver You Tube-kanalen Samtidsreflexen där tanken är att tränga djupare bakom människors reflexmässiga yttranden i samhällsfrågor.
Andreas har idén om att en god journalist är pedagog och att en god pedagog också i någon mening borde vara journalist. Han har också skrivit en del för DN Kultur och nominerades 2019 till årets opinionsbildare vid Faktumgalan.
Andreas är en av Para§rafs fasta krönikörer.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje tisdag och fredag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.