Veckans värsta

Hur man undviker att bli muslim…

Av Simon Vinokur 2021-10-16

Det finns flera effektiva sätt att inte råka bli muslim på. Man kan till exempel undvika att leva i Sverige, eftersom svenska politiker på ett ytterst medvetet och effektivt sätt genomför ett folkutbyte här. Ni vet, "snart är vi svenskar en minoritet i vårt eget land" och ”Stefan är landsförrädare”.

Så varför inte förekomma folkmordet och flytta utomlands nu på en gång? Ungern eller Polen är att rekommendera.

Ett annat sätt är att inte äta halalkött. Det här kräver såklart en lite större insats av en, eftersom man måste hålla koll på vad det är för kött som faktiskt serveras, till exempel om man äter den numera svenska rätten kebab.

Eller om ens ungar får med sig mat hem från skolan, för nog är det stora risker att maten som serveras i kommunala skolor numera är islamiserad. Och vi vet väl alla att äter man halalkött så blir man muslim. Rakt av. Det finns bevis på det. Någonstans. Kanske.

Numera vet vi också att arabisk musik kan verka islamiserande. Härom dagen spelades det arabisk musik på en buss, men tack och lov satt Björn Söder (SD) på den bussen och kunde slå näven i bordet och skriva ett twitterinlägg om detta islamiserande problem.

Spelas det arabisk musik så vet man nog vartåt det barkar: lagar om vilka kläder kvinnor får eller inte får bära, om vilken konst som får finnas, om vilken musik som får spelas och vilka satirteckningar man får rita.

Ja, jo, jag vet att det lika gärna kunnat vara en beskrivning av ett sverigedemokratiskt Sverige, men det var faktiskt meningen.

Just ja, inget av ovanstående är såklart sant. Inget utöver att sverigedemokratiska politiker till och från har uttryckt dessa vanföreställningar, samt att Björn Söder faktiskt har skrivit ett inlägg om ”arabisk musik” på en buss han reste med. Han skrev såhär:

”Åker buss. Chauffören har satt på sin CD med arabisk musik som strömmar ut i etern. En del kanske tycker det är exotiskt, men vi är ganska många som inte tycker det är ok. Borde det inte vara krav på någon sorts ”neutral” musik på offentliga bussar? #islamiseringenavSverige”.

Följt av en kommentar som gick såhär: ”I alla fall musik som hittillsvarande majoriteten förstår vad de sjunger om…”.

Det är så många bisarra fel i det här. Till att börja med så kan man fråga sig hur Björn Söder vet att det är arabisk musik han hör, med tanke på att han inte förstår vad som sjungs.

För det andra kan man fråga sig hur han vet att en del av resenärerna på bussen tycker det är exotiskt -– och att det är många på bussen som inte tycker det är okej med arabisk musik.

Nästa fråga blir väl rimligtvis om han hade tyckt det vore ok med till exempel syriansk musik med tanke på att syrianer tenderar att främst vara kristna – och definitivt inte araber. Kurdiska, hebreiska och jiddisch hade nog inte funkat, trots att det inte är arabiska.

Han har ju uttryckligen sagt att judar och kurder inte kan vara svenskar – vilket uppenbarligen är ett problem för honom och hans parti. Samer kan ju inte heller vara svenskar för den delen. Enligt Söder alltså. Hade samiska låtar också varit olämpliga enligt honom? Samerisering?

För det tredje lyssnar nog inte majoriteten av befolkningen på låttexter som spelas på bussar. Är det ett krav från Björn att man ska lyssna på texterna om man åker buss?

Och så är det intressant att ställa sig frågan vilken musik som är ”neutral”. Åtminstone med tanke på att det är en sverigedemokrat som använt sig av ordet.

Är neutral musik sådant som Sverigedemokraterna anser är ”svenskt kulturarv”, eller musik som stöttar deras version av nationen? Skulle ”neutral” musik för exempelvis svensk kollektivtrafik bestämmas av politikerna i ett sverigedemokratiskt Sverige?

Jag gillar för övrigt den sorts musik jag misstänker att Björn Söder har hört på bussen – och en sak är jag rätt säker på: jag är inte muslim, jag tycker inte arabisk musik är exotisk (ett ord jag för övrigt förknippar med västvärldens historiskt nedvärderande syn på andra kulturer) och jag har verkligen inget problem med att bussförare spelar musik från till exempel Mellanöstern på sina arbetsplatser.

 

Detta är en krönika. Analyser och ställningstaganden är skribentens.


     Simon Vinokur är judisk debattör med fokus på människorättsliga frågor. Engagemanget mot rasism och för integration väcktes i tidig ålder av mamman som arbetade med flyktingar och av pappan som kämpat för mänskliga rättigheter i Litauen i hela sitt liv. Sedan 2015 har Simon arbetat ideellt med två integrationsprojekt som han startat, Integrationssegling och Mirumirupliff.
Simon är en av Magasinet Para§rafs krönikörer.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje tisdag och fredag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.