Inga betyg från sexan

Under torsdagens Debatt på SVT1 var bland annat Jan Björklund gäst och ämnet var den svenska skolan. Det är nämligen så att betygen hos de elever som går ut grundskolan har blivit allt sämre under åren och nu försöker alla komma på en plan för att få den trenden att vända igen. 

Det pratades om att resurserna har dragits ner rejält, att alltför många lärare har fått gå, klasser som är för stora, att RUT-avdraget endast gynnar familjer som har det bra ställt och så var det just det där med betyg redan från årskurs 6 som jag fastnade för.

Björklund menar att ge betyg till elever redan i mellanstadiet ska ge ökad fokus på kunskapsresultaten och i sin tur vara bra för både skolan, lärarna, undervisningen, föräldrarna och eleverna. Han avslutade sin mening med att säga ”med betyg blir skolan lite mer på allvar”.

12-åringar

Att skolan kommer tas på större allvar håller jag helt klart med om så det har du rätt i, Björklund. Min fråga är bara hur mycket mer den kommer tas på allvar och hur länge?

När jag tänker tillbaka till den tiden då jag gick i årskurs 6 var jag endast 12 år, hoppade både hage och hopprep på rasterna och hade inga bekymmer i världen som höll mig vaken om nätterna. Jag var fortfarande ett barn och skolan var fortfarande en trygghet för mig. Jag tänker även tillbaka till när jag fick mina första betyg, som för mig var i årskurs 8, och hur nervös jag var. Jag minns hur rädd jag var för att inte bli godkänd och jag minns framför allt den ständiga tävlingen mellan oss elever.

Efter att första omgången betyg delats ut blev grupparbetena omöjliga. En elev med höga betyg ville inte samarbeta med någon som knappt var godkänd och den som knappt var godkänd vågade inte vara med någon från de högre nivåerna för att slippa framstå som dålig. Indelningarna blev alltså oerhört ojämna och det var alltid en eller flera stycken elever som kände sig utanför. Så antingen såg man till att bli rovdjuret utan rädsla som pushade sig igenom skoldagarna eller fågelungen som hellre häckade i boet och kanske slutade grundskolan med ett par underkända betyg för att man inte vågat ta större plats i klassrummet.

Till vilket pris?

Min slutsats kring detta är alltså att ja, skolan kommer att tas på större allvar och ja, resultaten hos eleverna kommer att förbättras men till vilket pris och hur länge det kommer hålla i sig är jag osäker på. Jag tror att det till en början kommer att stiga men risken finns att när eleverna sedan börjar årskurs 8 redan tröttnat på skolan och prestationsångesten och ger upp.

Istället för att lärarnas tid ska gå åt till att rätta läxor och prov och göra betygsbedömningar på alla elever tycker jag att den tiden istället ska gå till undervisningen i klassrummet. Ge varje elev lite extra tid att kunna räcka upp handen på och gör något som inte har gjorts på länge – gör om hela skolsystemet! Gör något nytt om du vill, gör något sämre till det bättre men sänk inte betygsättningen till årskurs 6, Björklund, för då sänker du endast medelåldern på magsår och sömnlösa nätter.

Prenumerera på Para§rafs Nyhetsbrev
Nu äntligen får vi fart på vårt Nyhetsbrev. Efter nyår kommer vi att mejla ut det minst en gång i veckan. Du prenumererar på det här: Nyhetsbrevet.
Publicerad

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.