Moskéattacken. Foto Terje Pedersen NTB/TT

Moskéattacken – den sociala intoleransens yttersta konsekvens

Av Andreas Magnusson 2019-08-12

”Social intolerans är bästa metoden att hålla religionen i schack” skrev moderatpolitikern och lagstiftaren Hanif Bali i ett uppmärksammat inlägg på både Twitter och Facebook. Den beväpnade person som först avrättade sin egen syster och därefter tog sig in i en moské i Oslo för att skjuta ner muslimer hade precis samma uppfattning.

   Låt mig vara tydlig. Jag menar inte att Hanif Bali har uppmanat till väpnade angrepp på Islam. Jag menar inte heller att gärningsmannen har varit inspirerad av Bali. Däremot menar jag att den moderata riksdagsmannen och den högerextrema gärningsmannen förenas i en uppfattning om att Islam inte ska tolereras.

   New York Times uppmärksammade nyligen hur Sverige fungerar som spindeln i nätet för högerextrem propaganda. Det är internationellt sett ovanligt med ett politiskt parti grundat av nazister som har fått så stort folkligt genomslag som Sverigedemokraterna har fått.

   Ett antal medieaktörer med täta band till Sverigedemokraterna och enskilda opinionsbildare och politiker med annan politisk tillhörighet spelar en nyckelroll. Det handlar, enligt New York Times, framförallt om fyra publikationer: Samhällsnytt, Nya Tider, Nyheter idag och Fria tider.

   Invandringskritiska och främlingsfientliga texter får stor spridning i Sverige och dessa texter fångas sedan upp av högerextrema sajter utomlands.

   Myten om den svenska systemkollapsen sprids vidare av högerextrema i till exempel Polen och till och med av USA:s president. Syftet med detta är att använda Sverige som ett varnande exempel på vad som händer i länder med liberal flyktingpolitik och en liberal syn på individens friheter.

   De svenska högerextrema publikationerna har stark koppling till Ryssland i och med att sex av de största högerextrema sajterna i Sverige får annonsintäkter från affärsmän baserade i Ukraina och Ryssland.

   Hanif Bali har i sin tur täta kopplingar till framförallt Nyheter idag. Skandalen där Bali riskerade rikets säkerhet genom att publicera en mejlkonversation mellan svenska UD och en rysslandsgranskande journalist hade inte varit möjlig utan Hanif Balis vänskap med Nyheter idags chefredaktör Chang Frick. Det var nämligen Frick som lämnade vidare materialet till Bali.

   Vi på Paragraf har också på nära håll sett de täta kopplingarna mellan Bali och Nyheter idag. Av misstag publicerades en bild till en av våra krönikor som Nyheter idag ägde rättigheterna till. Bilden föreställde Hanif Bali. När misstaget uppmärksammades togs den omedelbart bort (och en ursäkt skickades till Nyheter idag), vilket innebär att den bara hann bara ligga ute i några timmar.

   Så långt inget konstigt. Det som därefter hände är desto intressantare. Chang Frick skickade en räkning till Paragraf för otillåten publicering av bilden och berättade samtidigt att de varit i kontakt med Hanif Bali som skulle få bestämma vad pengarna skulle användas till. Balis önskemål var att pengarna skulle gå till journalistgruppen Doku som granskar våldsbejakande islamism.

   Ja, du läste rätt. SD-vänliga Nyheter idag bad om pengar för att kunna ge dem till Hanif Bali som skulle kunna ge dem till en organisation som granskar islamistisk extremism.

   Att en publikation gör något så ovanligt som att kräva in pengar för att ge dem till en politiker måste vara tämligen unikt – särskilt som Bali i likhet med Paragraf saknade rättigheter till bilden.

   Sydsvenskan gjorde en kartläggning över hur det gick till när ryktet om shariabussföraren som vägrat en kvinna att åka med i bussen på grund av hennes klädsel fick spridning i sociala medier. Det fanns ett par nyckelspelare. En av dem var Hanif Bali.

   Han kopplade felaktigt ihop händelsen med Islam och valde den som utgångspunkt för att dreva mot religionsfriheten. Trots att islamismspekulationen har avvisats av såväl bussföraren själv som arbetsgivaren och den utsatta kvinnan har Bali än så länge vägrat att ta avstånd från sina egna lögner.

   Sydsvenskan har visat på hur före detta SD-politikern Kent Ekeroths tidning Samhällsnytt var bland de första att använda händelsen för att sätta igång ett antimuslimskt drev och hur Hanif Bali kort därefter spann vidare på samma tråd.

   Senare samma kväll skrev Nyheter idag en artikel om händelsen. Den byggde till stor del på Hanif Balis inlägg och fångade till och med upp anti-muslimska ordval från moderatpolitikern.

   Nästa bussförarattack från Hanif Bali gällde smygfotade bilder på en muslimsk busschaufför som bad på sin rast. Denna bild hade Hanif Bali fått från Sverigedemokratiska tidningen Samtidens före detta chefredaktör Jan Sjunnesson.

   Det är lätt att se Hanif Balis symbiotiska förhållande till det högerextrema nyhetsflödet. Det är verkligen anmärkningsvärt att en riksdagsman för ett demokratiskt parti har så täta band med den här icke-demokratiska världen.

   Kritiken mot Hanif Bali har varit massiv, men han har inte tagit avstånd från en enda formulering. Det har inte heller Moderaterna eller Ulf Kristersson gjort.

   I ett debattinlägg på Expressen håller Bali fast vid sin ståndpunkt och menar att det normsystem som den västerländska demokratin vilar på är under attack.

”Den som tror att dessa normer kommer att gynnas av att islamiskt religionsutövande tar plats i det offentliga rummet har bevisbördan på sig att visa var i världen det fört med sig mer positiva än negativa konsekvenser.”

   Det finns två alternativa samhällsmodeller. Den ena innebär religionsfrihet och den andra innebär att staten bestämmer vad medborgarna får tro och tycka. I Sverige har vi religionsfrihet. I Saudiarabien, Albanien och Nordkorea har staten bestämt att medborgarna antingen måste följa en viss religion och inte får följa en annan eller att de inte får följa någon religion alls.

   Hanif Bali ansluter sig till den sauidiska, albanska och nordkoreanska uppfattningen när han tycks mena att en religion ska vara förbjuden eller bekämpas om man inte kan påvisa dess positiva effekter.

   I Sverige har vi istället en modell där vi tillåter såväl religionsutövande som avståndstagande från religionsutövande. Den enskilda individen avgör själv vad som är positivt för honom eller henne.

   Antingen förblir Sverige ett samhälle som vilar på tanken om social tolerans, grundläggande åsiktsfrihet, yttrandefrihet och religionsfrihet eller så öppnar vi dörren för ett samhälle där det blir fritt fram att med hatiska ord och handling angripa meningsmotståndare.

   De attacker som sker världen över mot moskéer, synagogor, kyrkor och politiska lokaler inträffar inte av en slump. Den högerextrema retoriken stannar tyvärr inte på nätet.

 

Detta är en krönika. Analyser och ställningstaganden är skribentens.

 


   Andreas Magnusson är gymnasielärare i svenska, religionskunskap och etik. Han sysslar också med musik och driver You Tube-kanalen Samtidsreflexen där tanken är att tränga djupare bakom människors reflexmässiga yttranden i samhällsfrågor.
Andreas har idén om att en god journalist är pedagog och att en god pedagog också i någon mening borde vara journalist. Han har också skrivit en del för DN Kultur och nominerades 2019 till årets opinionsbildare vid Faktumgalan.
Andreas är en av Para§rafs fasta krönikörer.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje tisdag och fredag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.