Lagen ska vara förutsebar – men är den det?

Av Börje R P Carlsson 2020-07-20

Om man trots avsaknad av körkort och är onykter kör bil ska man veta att man kan ställas till svars för sina brott men därutöver kan man också ställas till svars för medtrafikanters brott även när dessa bryter mot regler och paragrafer.

Att köra rattfull utan körkort betyder att du kan i stort sett lastas för varenda förseelse eller varenda olycka som du råkar bli inblandad i.

Man ska inte köra bil om man inte har körkort. För detta finns ett lagstadgat straff som vid grov olovlig körning kan ge högst sex månaders fängelse. Trots detta finns det människor som kör utan körkort.

I Sverige rapporteras ungefär hundra personer för olovlig körning varje dag. Eftersom mörkertalet är betydande handlar det förmodligen om hundratusentals, kanske miljontals, olovliga körningar varje år.

Man ska inte heller köra bil om man är påverkad och för detta finns en påföljd, böter eller fängelse. Vid grovt brott finns fängelse på upp till två år i straffskalan. Trots det kör uppskattningsvis ungefär 20 000 rattfulla varje dag i Sverige.

Är du påverkad ock körkortslös har det egentligen ingen betydelse hur försiktigt du än kör och hur oskyldig du än är till vållandet så kan du lagföras för följderna av en medtrafikants misstag.

En kvinna kommer körande, påverkad och utan körkort. Framför henne kör en bil ut, trots väjningsplikt. I bilen som kör ut avlider föraren. Påverkad eller opåverkad har egentligen stor betydelse. Om du tvärtom är nykter och har körkort läggs mestadels hela skulden på den förare som missade väjningsplikten.

Är du påverkad eller saknar körkort blir skulden din för då resonerar man som att om du haft körkort eller varit opåverkad så hade du hunnit bromsa, väja eller stanna.

Jag tycker genuint illa om människor som kör bil olovligt eller kör bil påverkade. Ändå, trots detta, reagerar jag mot att hela skulden i en trafikolycka läggs på den ena parten även om den andra begått felet.

Detta är dock vad som sker i Piteå där polis och åklagare först fattar beslut om att den körkortslösa och påverkade kvinnan ska lastas för sina brott men att skulden till olyckan var den andra bilisten som inte respekterade väjningsplikten.

Efter starka reaktioner på detta ändrar beslutsfattarna sig och vill nu också åtala den körkortslösa kvinnan för vållande till annans död just för att de utgår ifrån att kvinnan, om hon haft körkort och varit nykter hade hunnit reagera och undvika olyckan.

Om hon hade haft körkort och kört nykter men inte hunnit reagera hade dock skulden hamnat på motparten. Lagen ska vara förutsebar och logisk. Är den det?

 

Detta är en krönika. Analyser och ställningstaganden är skribentens.


    Börje Carlsson har under nästan hela sin tid inom kriminalpolisen arbetat med företrädesvis de grövsta brotten. Under ett par år var han rotelchef för en rotel med ett 40-tal medarbetare. Från 1993-1997 rotelchef på spaningsroteln.
Vid omorganisationen 1997, till länsmyndighet, bad han att få återgå som utredare på länskriminalen. Under kriminalpolistiden har han varit handläggare och spaningschef för flera mord, grova våldtäkter och grova rån.
Börje har skrivit en mängd böcker om brott. Senast En gång snut – alltid snut. Hans böcker finns bland annat att ta del av här.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje tisdag och fredag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.