Vilka blir straffade?

Såg på nyheterna att nu ska 250 nya fartkameror sättas upp. Det är jag positiv till men ännu bättre vore det om trafikpoliser återigen började finnas i trafiken. Det går våldsamt fort på vägarna idag. Risken att åka fast är minimal och om någon rapporteras så handlar oftast om fortkörning som registrerats via någon fartkamera. Felbeteenden, olovliga körningar, rattfyllerier allt detta är historia idag och någon risk för att åka fast finns knappast eller är minimal.

   Det är dessutom inte en dag för tidigt om polisens statistik på ärenderedovisning skall förändras till det bättre. Resultatet kan redan nu förutses. Det kommer att bli ett otal strafföreläggande utfärdade där bilisterna kommer att få böta upp till ett par tusen kronor för att de kört några kilometer för fort.

   Vilka blir det då som kommer att få dessa böter? Jo det blir som vanligt den skötsamme som försöker leva efter lagar och förordningar och som råkar trycka lite för mycket på gasen. Oftast 5-10 kilometer för fort. Att ”råka” köra 5-10 kilometer för fort kan lätt ske utan att föraren är slarvig eller ouppmärksam och hastigheten ligger oftast inom mätarens felmarginal. Därutöver tillkommer en och annan slarver som kör ännu lite fortare.

   Vilka är det då som man inte kommer åt? För det första så är det fortfarande fritt fram för motorcyklarna. Här gäller inga fartgränser. Detta har nog sin förklaring i att förarens ansikte är dolt samt att motorcykeln saknar en främre regskylt. Dessa tvåhjulingars framfart borde kunna stävjas med en främre regskylt samt införa ett ägaransvar där registrerad ägare är ansvarig för vad som händer och sker med hojen försåvitt den inte är anmäld stulen.

   Därutöver de som ”tappat” sin främre skylt eller inte gjort ren den så den är läsbar. Här borde det med dagens teknik gå att genomföra en fotografering först framifrån och därefter bakifrån. Dolda, skitiga eller avlägsnade skyltar borde kosta lika mycket som normala fortkörningsböter, cirka 2-3 000 kronor.

   De som använder solskyddet så ansiktet inte kan ses. Ägaransvar.

   De som döljer ansiktet med en mask. Ägaransvar.

   Ögontjänarna med kameravarnare. De kör som skållade troll mellan fartkamerorna, tvärbromsar och kör lagligt när de passerar kameran. Sedan är det full fart igen tills nästa kamera dyker upp. Synkronisera kamerorna så snitthastighet mellan två kameror medför fotografering när det gått för fort.

   De som inte är registrerade på sina fordon utan har en ”målvakt” registrerad som bilägare och då behöver ju inte bilen varken vara skattad, försäkrad eller besiktigad. Här är det fullständigt självklart att fordonet tas i beslag och förverkas. Finns inga skäl i världen varför en målvakt skall vara registrerad på hundratals eller tusentals bilar.

   Därutöver är det fritt fram för de flesta utlandsregistrerade fordonen, personbilar men framförallt lastbilar som körs som av vettvillingar. Också detta går att åtgärda med ny teknik om viljan finns. Det här kan nog bli bra men idag kan man se hur blint rättvisan slår.

 

   Börje Carlsson har under nästan hela sin tid inom kriminalpolisen arbetat med företrädesvis de grövsta brotten. Under ett par år var han rotelchef för en rotel med ett 40-tal medarbetare. Från 1993-1997 rotelchef på spaningsroteln. Vid omorganisationen 1997, till länsmyndighet, bad han att få återgå som utredare på länskriminalen. Under kriminalpolistiden har han varit handläggare och spaningschef för flera mord, grova våldtäkter och grova rån.
Börje har skrivit en mängd böcker om brott. Senast En gång snut – alltid snut. Hans böcker finns bland annat att ta del av här.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.