Äldre utgör inte problemet i trafiken

Det har under en förhållandevis kort tid inträffat några trafikolyckor med dödlig utgång. Som orsak anges att förarna varit äldre eller rent av för gamla för att få framföra fordon. Jag hittar, trots idogt letande, inget som tyder på att äldre förare skulle vara överrepresenterade varken som offer eller orsak.

   Helt ovetenskapligt har jag försökt, genom att lusläsa de stora drakarna Aftonbladet och Expressen, klarlägga de äldres inblandning i olyckor. Och visst. Det finns dödsolyckor där äldre förare är inblandade.

   Med äldre förare har jag tagit till ordentligt och kallat alla från 70 år och uppåt för äldre förare. Skulle jag höja gränsen till 80 år eller 90 år skulle skadefrekvensen förmodligen bli ännu lägre. Skulle antalet olyckor beräknas i förhållande till antal äldre i trafiken kan nog frekvensen bli något högre men varför skall man räkna så, det gör man ju inte i andra åldersgrupper.

   Jag hittar, trots idogt letande, inget som tyder på att äldre förare skulle vara överrepresenterade varken som offer eller orsak.

   Jag har försökt hitta statistik som styrker mina idéer men förmodligen finns ingen sådan och allt är förmodligen ett allmänt tyckande av duktiga bilförare under 45 år eller också finns statistik men jag är för gammal för att hitta denna. På NTF hittar jag ingen lämplig statistik.

   Men för att fortsätta tyckandet har jag under några hundra mil i trafiken försökt uppskatta åldern på alla de som kört om mig, när jag håller lagstadgad hastighet. Det är högst sällsynt att den omkörande uppfattas som en åldring, äldre än jag som är 73 år. Tvärtom tycks de som är under 40–45 år vara de ”skickligaste” bilförarna eftersom de ofta kan köra för fort och köra om på ställen som jag inte klarar på grund av heldragna linjer, backkrön och skymd sikt.

   Visst förekommer det att äldre bilförare orsakar olyckor men eftersom de ofta är både försiktiga och eftertänksamma i trafiken tror jag (tror, inte vet) att motparternas högre hastighet ofta är orsak till de mer omfattande skadorna.

   Nu talas det om att tiotusentals äldre borde få sina körkort omhändertagna.

   Jag hittar siffror på att alltför många barn och ungdomar på moped omkommer i trafiken. Det ser ut, när man läser tidningarna, som att ungdomar på moped som dör eller blir svårt skadade är fler än åldringarna. Kanske man borde fundera på att förbjuda människor under 70 år att åka moped. Jag hittar inte något mopedoffer som är över 70 år.

   När man ser försäkringsbolagens premier för fordonsförsäkringar får man uppfattningen att eftersom de högsta premierna betalas av människor under cirka 25 år tolkar jag detta som att dessa har högst olycksfrekvens. Kanske borde man fundera på vad man kan göra åt dessa och deras skadebeteende?

   Jag har naturligtvis inget emot att en läkare gör en bedömning av att en viss patient borde få sitt körkort återkallat men vad jag reagerar mot är de väderkvarnslika svingar som görs så fort en äldre människa blir inblandad i någon händelse. Det kan inte och får inte vara så att en högre ålder alltid är en belastning.

 

   Börje Carlsson har under nästan hela sin tid inom kriminalpolisen arbetat med företrädesvis de grövsta brotten. Under ett par år var han rotelchef för en rotel med ett 40-tal medarbetare. Från 1993-1997 rotelchef på spaningsroteln. Vid omorganisationen 1997, till länsmyndighet, bad han att få återgå som utredare på länskriminalen. Under kriminalpolistiden har han varit handläggare och spaningschef för flera mord, grova våldtäkter och grova rån.
Börje har skrivit en mängd böcker om brott. Senast En gång snut – alltid snut. Hans böcker finns bland annat att ta del av här.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje onsdag och lördag förmiddag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.