Ge Sverigedemokraterna makt över skolan!

2018-09-14

En viktig uppgift för skolan är att fostra eleverna till demokratiska medborgare. Det klagas ofta på att skolorna sysslar med skendemokrati. Eleverna får bestämma om saker som redan är bestämda eller inte alls. Nu har en skola i Sjöbo i Skåne en gyllene chans att ändra på det.

   Sverigedemokraterna fick på denna skola lite drygt 54% av rösterna i skolvalet. Mitt förslag till rektorn är att lyssna på eleverna och omedelbart anpassa skolans verksamhet efter deras önskemål.

   Det är sällan den här sortens tydlig majoritet uppstår och skolan kan därför på ett pedagogiskt sätt visa att politisk majoritet innebär att ett partis värderingar och åsikter slår igenom fullt ut.

   Om man tittar på Sverige som helhet så är SD något mindre populära bland skolelever än bland äldre människor. Statistik visar också att särskilt unga tjejer, av förklarliga skäl, ratar en politik som vill bevara en samhällsordning där killar har förtur framför tjejer.

   Men på den här 7-9-skolan i Sjöbo ser det annorlunda ut. Här vill en klar majoritet av eleverna att landet (och därmed också skolan) anpassas efter den sverigedemokratiska kultursynen.

   Ett första steg för skolan blir att införa språkkrav och prov kring svenska värderingar. Förslagsvis några frågor om de och dem, särskrivningar och Bror Rexeds insats kring du-reformen. Detta kan lämpligen kryddas med grundfrågor om svenska kyrkans gudstjänstordning.

   I skolmatsalen bör man stödja den svenska matkulturen och omedelbart servera helsvensk mat. Isterband på måndag, raggmunk och fläsk på tisdag, kroppkakor på onsdag, sill och potatis på torsdag och så salta biten på fredag.

   I uppehållsytor bör högtalarna spela klassisk svensk folkmusik eller hederlig svensk dansbandsmusik. Kramgoa låtar 14 på ständig repeat. På musiklektionerna blir det nyckelharpa och dragspel.

   På idrottslektionerna blir det varpa och korgboll. På svensklektionerna blir det Stagnelius och Heidenstam för hela slanten. Engelskalektionerna ställs in.

   Geografiundervisningen kan fokusera på de svenska landskapen och eleverna kan i biologiundervisningen få fördjupa sig kring svenska fågelläten – ja, inte flyttfåglarna då så klart.

   Ni kanske tycker att jag raljerar och att det här tilltaget vore elakt mot barnen. Varför då? Det är väl aldrig elakt att ge människor vad de ber om.

   Kanske leder övningen i demokrati till att de ber om något annat nästa gång. Det är i så fall smällar vi får ta. En del ungdomar gillar ju trots allt kebabpizza och andra mångkulturella påfund.

 

Detta är en krönika. Analyser och ställningstaganden är skribentens.

 


   Andreas Magnusson är gymnasielärare i svenska, religion och etik. Han är också deltidsmusiker och har nyligen startat You Tube-kanalen Samtidsreflexen där tanken är att med pedagogiska reflektioner tränga djupare bakom människors reflexmässiga yttranden i samhällsfrågor. Andreas har idén om att en god journalist är pedagog och att en god pedagog också i någon mening borde vara journalist. Han medarbetar emellanåt på DN Kultur. Andreas är en av Para§rafs fasta krönikörer.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje måndag, onsdag och fredag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.