Veckans värsta

Gå inte på det!

Av Börje R P Carlsson 2019-02-09

Så har det hänt igen – och igen. Polisen varnar nu alla för att inte gå på olika bedragares skumma knep som ändar i att någon luras att lämna sin bankkod eller logga in med sitt mobila BankID. Listiga, baksluga och med välsmort munläder ringer de upp till företrädesvis äldre personer. När någon rings upp kontrollerar de flesta vem det är som ringer. De flesta avböjer samtal när det handlar om utländska nummer som de inte känner igen men bedragarna kan vara listigare än så.

   Telefonen ringer och du kontrollerar vem som ringer. Då står där kanske bankens namn, vilket borgar för att du svarar. Då kan följande samtal utspela sig:

– Ja hej, jag heter John Doe och är säkerhetschef på Nordea. Det har uppstått någon störning genom att någon försökt komma in på ditt konto.

– Jag har inga konton på Nordea jag har mina konton hos Swedbank.

– Det vet jag men det är Swedbank som ringt hit för att försöket har skett via Nordea.

   Sedan följer en stunds småprat där ”bankmannen” är deltagande, förstående och allmänt social. Kunden faller i fällan och har han upplevt något besvärligt, uppskakande eller tragiskt så snokar ”bankmannen” upp detta. Han tröstar och visar en väldigt social medkänsla och deltagande.

   ”Bankmannen” beklagar det besvär som han orsakat och lovar att som plåster på såren låta banken göra en överföring till den uppringdes konto. Det kan handla om en femhundring eller någon tusenlapp för den oro som skapats.

– Du kan väl förresten logga in med ditt BankID så kan jag kolla så inget hänt och att pengarna kommit in. Jag vill inte veta något om varken ditt kontonummer eller din kod, säger ”bankmannen” plötsligt.

   Hans ointresse för kod och bankkonto övertygar dig och det trevliga, avspända och sociala samtalet med en trevlig och förstående ”bankman”, som förresten ofta är en kvinna, har fått dig att sänka garden. Du knappar in ditt BankID. När sista tecknet slagits säger bankmannen ”allt är okay, inga konstigheter”. Med detta avslutas ett socialt och trevligt samtal för en kanske ensam och isolerad människa.

   Dagen efter har dina konton tömts och eventuella krediter har också utnyttjats. Du är helt barskrapad. De utsatta får oftast stå för dessa förluster själva och här rider bankerna på det faktum att offret själv loggat in med sitt BankID.

   Det finns fall där konton tömts på miljontals kronor och bankerna tvår sina händer.

   Men det behöver inte bli så. Detta är förluster som bankerna helt borde stå för. Och om man bråkar tillräckligt mycket, men då måste man nästan ha juridisk hjälp, så backar ofta bankerna och håller kontoinnehavaren skadefri.

   Precis som alla olika nätoperatörer styrs deras verksamhet av olika logaritmer som håller kontroll på kunderna och deras intressen. Gör du en förfrågan om något på olika säljsajter så dyker olika intressanta objekt upp i tid och otid vad du än tittar på.

   Bankerna har sannolikt precis samma kontroll på sina kunder. Bankerna vet kundernas mönster och hur de använder sina pengar, hur de utnyttjar sina konton och hur de förfar med sina pengar.

   Således ska inte en enda bedragare kunna få ut en enda krona eftersom bankernas övervakningssystem borde slå bakut och stoppa transaktionerna tills kunden gett klartecken.

   Om bankerna tvingades stå för dessa pengar skulle de nog också bli betydligt varsammare i hantering av kundernas pengar. Det borde vara fullständigt omöjligt att en sen kväll kunna tömma ett konto totalt och samtidigt också utnyttja beviljad kredit till max. Ingen legal affär skulle må dåligt av ett stopp tills bankens kontohavare gett klartecken.

   Så till alla er som blivit bedragna. Stå på er och riv upp så mycket damm ni kan. Bankerna är idag känsliga för att bli misstänkta för penningtvätt och eftersom de inte kan spåra vart pengarna gått så handlar detta, i varje fall i min värld, om en form av penningtvätt.

För övrigt anser jag…

   att teleoperatörerna borde hållas medskyldiga för dessa bedrägerier. Det borde inte vara möjligt att i en oregistrerad mobiltelefon ange att användaren är säkerhetschef på den eller den banken. Det borde kunna betraktas som medhjälp eftersom offret kanske skulle varit mer på sin vakt om samtalet kom från okänt nummer eller liknande.

 

Detta är en krönika. Analyser och ställningstaganden är skribentens.

 


   Börje Carlsson har under nästan hela sin tid inom kriminalpolisen arbetat med företrädesvis de grövsta brotten. Under ett par år var han rotelchef för en rotel med ett 40-tal medarbetare. Från 1993-1997 rotelchef på spaningsroteln. Vid omorganisationen 1997, till länsmyndighet, bad han att få återgå som utredare på länskriminalen. Under kriminalpolistiden har han varit handläggare och spaningschef för flera mord, grova våldtäkter och grova rån.
Börje har skrivit en mängd böcker om brott. Senast En gång snut – alltid snut. Hans böcker finns bland annat att ta del av här.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje tisdag och fredag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.