Statlig elbilsfabrik till Lycksele!

Av Marcel Berkelder 2025-06-03

Regeringen och riksdagen har anammat planekonomi och ska därför bygga en elbilsfabrik i Lycksele. Batterierna ska givetvis komma från Northvolt. Lastbilar som har en elektrisk drivlina byggs i Umeå på Volvofabriken som konfiskeras.

Flertalet utredningar visar att transportbehoven kommer att öka kommande åren. I regeringens ambitiösa plan för att minska Sveriges klimatutsläpp ska det nu ingå en väsentlig minskning av trafikens utsläpp. Regeringen har insett att ökningen 2024 med 18% är inte rätt väg att köra.

En elbilsfabrik i Lycksele kan troligen inte byggas på kommersiella villkor, därför behövs statligt ingripande alternativt kraftigt ekonomiskt stöd. Regeringen är inte främmande för att enligt planekonomins teser, finansiera batteritillverkning och produktion av elbilar. Bilindustrin i Sverige har på senare år inte varit tillräckligt svensk och därför är det klokt att satsa på helstatligt ägda fabriker i Lycksele och Umeåverken.

Lycksele och Umeå är ytterst lämpliga platser då batterifabriken Northvolt ligger i Skellefteå, alla i Västerbottens län.

Västerbotten som län är synnerligen lämpligt då arbetslösheten är bland den lägsta i landet och ett bevis på lojal arbetskraft, inga latmaskar här inte!

Länet är också lämpligt då det bedrivs flera fordonstekniska utbildningar på olika orter i hela regionen. Även biltestverksamhet bedrivs i länet och ett samarbete med Arjeplog och Arvidsjaur i Norrbotten förefaller naturligt i sammanhanget.

Jag behöver knappast nämna att det finns en förnämlig bilskrot i Lycksele. Rätt ställe att göra sig av med fossilbilar!

Volvo har i många år haft (och har) en fabrik i Umeå, Umeverken, för lastbilar. Det är hög tid att ställa om fabriken till att producera eldrivna lastbilar. Då omställningen till det går för sakta, måste regeringen helt sonika konfiskera Umeverken och genast sluta med fossilmotorer i lastbilar.

Denna strategi med tillverkning av transportfordon med elektrisk drivlina kräver batterier. Ett ypperligt tillfälle att rädda Northvolt och Skellefteå. Kapitalförstöringen som påbörjats får inte fortsätta och staten måste genast köpa Northvoltfabriken i Skellefteå. Sett till situationen såsom den är nu, torde det bli reapris. Ett ypperligt klipp för aktieklipparna i regeringen. Man kan ju tänka sig att staten ger ut folkaktier för Northvoltfabriken. Regeringsmedlemmar får förtur.

En annan, icke att förminska, avgörande faktor i det hela är att elektrifieringen av transporterna kommer att kräva mycket el. Den kommande statliga kärnkraften (gissa om regeringens medlemmar kommer att köpa aktier i kärnkraftsbolag!) måste ha avsättning för kärnkraftselen. Det får inte bli som förra gången (70-talet) då kärnkraften byggdes att den blev så överdimensionerad att Vattenfall erbjöd installation av elpannor för 1500 kr.

En marknadsmässig detalj i det hela blir att om det inte finns något behov så skapar man ett behov. Argument nog för regeringen att minska anklagelserna om att ha planekonomiska planer.

Kostnaderna för hela planen är inte planerad ännu vilket inte utgör något motargument då detta kommer att lösa sig. Staten har utmärkta finanser.

Det tredje argumentet för el(last)bilsfabriker är inte frågan OM det behövs utan ATT det behövs.

Detta är en krönika. Analyser och ställningstaganden är skribentens.


Marcel Berkelder är civilingenjör med mer än 40 års erfarenhet av energi- och klimatfrågor. Certifierad energiexpert och certifierad ventilationsfunktionär. Mer än 20 år som energi- och klimatrådgivare har gett stor erfarenhet av vad som är brinnande frågor för såväl privatpersoner som organisationer och företag.

Med en tioårig bakgrund inom undervisning på bland annat Umeå Universitet, har föreläsningar och seminarier i hela Sverige varit en viktig del i den egna verksamheten de senaste 20 åren.

Marcel Berkelder mottog Egil Öfverholms hederspris 2023.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje måndag och torsdag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.