Knutby del 2: Sara och de svarta änkorna

Sara Svensson var en gladlynt flicka från Småland. Men en dag värvades hon av en resepredikant, Åsa Waldau, till en religiös sekt. Några år senare var Sara helt nedbruten och åtalad för mord. Hur kunde det ske?

Rigmor Robèrt har som läkare och psykoterapeut hjälpt flera avhoppare från Knutbysekten och följt många människor som drabbades av tragedin. Under drygt åtta år har hon följt fallet, för att försöka förstå vad som hände. Hon har därmed som få andra utomstående fått en insyn i haveriet. I flera artiklar kommer Rigmor här att redogöra för vad hon kommit fram till.

Värvad

När Sara var elva år gick hennes mor bort i en obotlig sjukdom. Flickan hade inga syskon, hon lärde sig sköta hemmet med sin pappa. De hade tillhörighet i bygdens frikyrka. En dag efter studenten lyssnade Sara Svensson på en resepredikant, som hette Åsa Waldau. Sara Svensson blev värvad till Knutby. Där ansågs hon till en början ha en särskild gåva att höra Gud.

files/content/knutbybilagan/asawmedbokkristibrud.jpg

Drottning Tirsa

När Åsa Waldau våren 1999 ville kallas ”drottning Tirsa” och ”Jesu brud” blev vissa kvinnor utnämnda till brudens tärnor. Sara Svensson blev rankad som den främsta av tärnorna inför Åsa Waldaus planerade bröllop med Jesus. Åsa Waldau övertalade Sara Svensson att gifta sig med en ung man i församlingen. De vigdes en höstdag 2000. Det var lustigt och ovanligt att brudparet hade dekorerat programbladet med Halloween-gotiska motiv.

Ingen framtid

Tre år senare var rakryggade, populära Sara Svensson som förbytt. Hon var nu frånskild, inneboende hos familjen Fossmo, morsarvet på banken var tömt, hon var dömd till helvetet av Åsa Waldau och hårt mobbad av församlingen. I en dagbok från 2003 har Sara Svensson tecknat en tredelad bild av sig själv.

files/content/knutbybilagan/Sarateckning.png

Till vänster, under rubriken ”Bakgrund” har hon korsat över en rad ord för sina misslyckanden. I mitten ligger hon själv som en trasa, framstupa. I en pratbubbla ber hon Gud om förlåtelse för att hon syndat mot ”Tirsa” och Gud (i den ordningen):

HERRE! Förlåt mig mina synder mot Tirsa & Dig! Jag ödmjukar mig inför Dig & ropar om Din stora nåd att få bli förlåten & rätt inför Dig igen. Förlåt mig! Av nåd gör Ditt verk i mig. Jag lägger ner allt! Fräls mig till Din ära. N å d.

Under rubriken ”Framtid” till höger finns – ingenting. Tomt.

Slavkontrakt

I polisförhör den 7 april 2004 berättar Sara Svensson att hennes anteckningsbok också innehållit sidor som hon rev ur innan mordförsöket med hammare mot Alexandra Fossmo. Hon räknade med att gripas av polisen efter dådet och ville inte att någon Knutbyledare skulle komma i dålig dager om dagboken lästes. Hon rev bland annat bort ett slags slavkontrakt.

Jag, Sara Svensson har syndat så svårt att jag inte längre har rätt att leva som en vanlig människa /…/ jag måste lära mig att i allt lyda Helge och att göra allt för att förtjäna nåden.

”Hon skulle göra allt detta”, rapporterade polisen, ”för att komma närmare Gud.”

Värdelös och fördömd

files/content/knutbybilagan/saranedbruten.jpegHur var det möjligt att en normal, ung kvinnas vilja och självbild bröts ned till dess hon upplevde sig själv som värdelös och fördömd? Och hur kunde hon i detta förnedrade tillstånd åta sig att mörda sina vänner i Guds namn? Förklaringen finns i den tankevärld som docent Sigbert Axelssons forskning förklarar. Se den kommande artikeln ”Mord i Guds namn” här på Para§raf.se.

Församlingen i Knutby trodde 2003 att ett slutligt världskrig redan utbrutit. Och det tror de fortfarande. Knutbypastorer profeterade att Jesus skulle komma vilken dag som helst. Några medlemmar tillsades att inte skaffa barn, det var ingen idé i tidens ände. Medlemmar fick också veta att det var lönlöst att pensionsspara. Församlingsledningen hade större nytta av medlemmarnas pengar.

Nu var Guds folk kallade till strid mot djävulens anhang. Kriget var ännu osynligt för alla utom Åsa Waldau och hennes medpastorer. I inspelade predikningar kallas hon ”överbefälhavare”. Endast hon fick rapporter av Gud från fronten.

Snart skulle världen stå i brand. Många skulle gå under men Åsa Waldaus vänner skulle välkomnas till hennes bröllop i himlen. Den här tankevärlden fick konsekvenser i församlingskulturen. Medlemmar ville hålla sig väl med Åsa Waldau för att säkra sin plats i himlen. Och det ansågs fel att sörja och sjåpa sig om Gud kallade ”hem” en och annan i förväg.

files/content/knutbybilagan/kyrkanbuketten.jpeg

Brudbuketten på altaret

Tidningsbilder från gudstjänster i Knutby visar vad medlemmar och besökande anhöriga berättar. Altaret – ett dekorerat bord – pryds inte av korset, som i kristna församlingar.

Istället har en vit slöja av tyll draperats ned mot golvet och på den ligger en bukett med vita blommor. Det är ingen prydnadsbukett i vas utan en brudbukett som väntar vid brudens slöja. Åsa Waldau visade sig sällan på möten. Men symboler för brudens bröllop med Jesus var det centrala i Knutby Filadelfia.

Inte Jesu brud

Heléne Fossmo, som den 18 december 1999 påträffades död i sitt badkar, hade haft svårt att acceptera att Åsa Waldau skulle gälla som Jesu brud, med rätt att disponera Heléne Fossmos make hela dagar och sena nätter.

Även Sara Svensson hade utmanat Åsa Waldau när hon hävdade att Jesus inte gifter sig med en kvinna. Han står lika nära alla troende kristna, menade Sara Svensson. Men senare – mobbad och knäckt – gav hon med sig, bad om förlåtelse och höll med om att Åsa Waldau var ”bruden”. Vad som helst bara Sara Svensson kunde ”få nåd”. Men det fick hon inte.

Brutal våldsam död

Går det att förstå hur Sara Svensson, själv offer, kanske begick våldsbrott?

Ja, säger K-A Westerberg, grundare av Hasselakollektivet för rehabilitering av drogmissbrukare. Han ser, som jag, likheter mellan sektberoende och andra beroendetillstånd hos missbrukare:

– De sviker sina barn, de tigger, de stjäl, de säljer sina kroppar. De är inga onda människor, inga dåliga människor, inga sämre människor. Men de lever skitliv där förnedring, lögner, kriminalitet, våld, våldtäkter, inlåsning och brutal våldsam död tillhör vardagen.

Ja, säger också socialpsykologerna. Sara Svenssons lydnadshandlingar kan jämföras med Milgrams rön från experimentstudier på 1960-talet. Två av tre normala unga människor i olika länder visade sig vara beredda att döda en medmänniska med elstötar. Försökspersonerna utförde handlingen om de blev tillsagda av en person med auktoritet. De våndades men fortsatte ändå upp till den dödliga dosen. 1971 visade Zimbardo i ett klassiskt experiment att i miljöer där några har makt över andra börjar vanliga studenter förnedra och tortera kamrater. (Stanford Prison Experiment).

Självmordsbombare

files/content/knutbybilagan/sjalvmordsbomabare1.jpgJa, säger också de som vet hur man får fram kvinnliga självmordsbombare. Hur kan moderna tjejer i t-shirt och jeans förvandlas till självmordstorpeder med dynamitbälte under dok och slöjor?

Jan Olsson, kriminalkommissarie, har utbildat poliser på Sri Lanka. Han berättar för mig om kvinnornas låga ställning där och att de tamilska tigrarna var först med att använda kvinnor som självmordsbombare. Sedan tog terrorgrupper i Mellanöstern och Tjetjenien efter metoden.

Julia Juziks har skrivit en bok om hur tjetjenska unga kvinnor omformas till Svarta änkor, självmordsbombare som sänds ut i fiendeland, Allahs svarta änkor: Tjetjeniens kvinnliga självmordsterrorister, 2006.

Ledarens älskarinna

Den typiska berättelsen från Tjetjenien är kusligt lik det som hände Sara Svensson:

En karismatisk medelålders kvinna reser runt till byar för att värva ungdomar. Den flicka som följer med, kommer att bli en ledares älskarinna.

Tvärt emot sitt lands seder lever hon med mannen utan att vara gift. Det är ju krig och undantagstillstånd. Senare, lovar mannen, ska de gifta sig och bilda familj. Men en dag har hans känslor svalnat. Då vänder alla andra ryggen åt kvinnan. Hon räknas som ”fallen”, en skam för sin familj. Hon har ingenstans att ta vägen. Desperat tyr hon sig till mannen. Han är den ende hon har!

Av ”godhet” fortsätter han deras sexumgänge fastän ingen av dem anser henne värd ens den kontakten. Äktenskap är det inte längre tal om. Kvinnan gör nu vad som helst för att inte bli bortstött även av honom. Hon kan försöka hitta på ”spännande” saker för att behålla mannens intresse. Hon isoleras, är fylld av självförakt och i praktiken mannens slav.

Då får hon veta att det finns något hon kan göra. Ett trosprov med dynamitbälte om midjan. Kvinnans liv är förstört men om hon lyder och offrar sig ska hon få nåd hos Gud.

Ett verktyg för andras vilja

files/content/knutbybilagan/helgefangelse.jpgParallellerna är tydliga med Sara Svenssons fall. Där hade Åsa Waldau rollen som den värvande kvinnan. Helge Fossmo blev älskaren som lovade äktenskap, evig kärlek men svek. Till honom gav Sara Svensson allt hon hade.

Utstött och värdelös upplevde hon sig själv som Helge Fossmos slav och som ett verktyg för andras vilja. Till Sara Svensson, som till en ”svart änka”, hade ledare sagt att Gud efter det trosprovet skulle ge henne nåd.

Helge Fossmo menar dock att allmänhetens bild av Sara Svensson blev för positiv. Han bestrider hennes självupplevda berättelse. Inte heller känner han igen sig i min bild av hur Sara Svensson bröts ned. I polisförhör, rättegångar, intervjuer och i en intervjubok har Helge Fossmo beskrivit sig själv och Sara Svensson som jämställda. Han har till och med givit en bild av han blev förledd av henne.

Sant är att Helge Fossmo och Sara Svensson båda tillhörde församlingens inre krets. Men det fanns avgörande skillnader mellan dem. Medan han gjorde avlönad karriär som pastor trycktes hon allt djupare ner till hierarkins absoluta bottenhål.

Om det var din dotter

Till dem som har svårt att leva sig in i Sara Svenssons situation, bortse från juridik och rättegångar för ett ögonblick. Om du har en dotter, tänk dig att hon blir kär i en självlärd pastor på landet, nyligen änkling och nyligen omgift. Pastorn vill att din tänkta dotter ska flytta in i hans sovrum. De ska ha ”himmelskt” sex med varandra, säger han, för så bekämpas demoner som attackerar deras chef, kallad Jesu brud.

Tänk dig att pastorn lovar din dotter äktenskap och evig kärlek och förutsäger att hans unga friska hustru snart ska dö och så vidare. Tänk dig in i att detta händer din eller din närståendes dotter – nog kunde du då förstå faran och leva dig in i dotterns utsatthet?

Besatt av demoner

Efter rättegångarna har inte Sara Svensson talat offentligt om hur det kändes att bli dömd till tukt av Åsa Waldau, bli psykiskt misshandlad av kamrater och isolerad i Helge Fossmos hem.

Men Margaretha Sturesson, som var med i en annan urspårad frikyrkoförsamling i Höör, har berättat om liknande erfarenheter i en självbiografisk bok, Om det så skulle kosta mig livet, 2009. Liksom Sara Svensson fick Margaretha Sturesson höra att hon var besatt av onda demoner som borde drivas ut ur henne. Hon blev inte som Sara Svensson programmerad till mord utan till självmord. Hon överlevde tack vare lång psykiatrisk sjukhusvård, periodvis med vakande personal dygnet runt. Vid insomnandet kan minnesbilder ännu långt senare överfalla Margaretha Sturesson: ”Tänk om de har rätt? De är så övertygade. De är så starka. De är så eniga… Inte öppna ögonen. Inte titta. Inte säga något. Inte tänka. Inte finnas. Det gör för ont.”

Makten är godtycklig

files/content/knutbybilagan/knutbyhallelulja.jpgSlutna, totalitära miljöer kan uppstå i ett gisslandrama på en bank, vid psykologiska experiment, i missbrukskretsar, i en familj där den som är i underläge anpassar sig till misshandel.

Extrema miljöer kan också uppstå i församlingar där pastorer både kramar och skrämmer medlemmarna. Och så påverkas även befolkningen i diktaturer där makten är så godtycklig att den som faller i onåd kan drabbas av tortyr.

I extrema miljöer kan nog vem som helst brytas ned. Och de som haft översittarnas roll har inte alltid dåligt samvete. De minns inte situationen på samma sätt som den utsatta. De kan tro sig ha handlat i välmening. De som deltog i misshandeln av Margaretha Sturesson i Höör ler lika vänligt som Sara Svenssons mobbare i Knutby. De försäkrar att det mesta är ont förtal eller något de lämnat bakom sig.

Tortyr mitt ibland oss

Det pågår tortyr mitt ibland oss, i religiösa församlingar som spårat ur. Hur kan pastorer och andra religiösa ledare utan utbildning få ordinera social isolering och demonutdrivning gentemot medlemmar i psykiskt och socialt beroende? Även barn kan, som i Knutbyskolan och i frikyrkan River i Borås, misshandlas av troende medlemmar som anser sig driva onda andar ur barnet.

För personal i sjukvården, för lärare, advokater och präster gäller lagar och det finns ansvarsnämnder. Varför finns det inte lagar mot maktmissbruk i själavård? Då vore Sara Svensson och Margaretha Sturesson klara anmälningsfall. Men i vårt land tolereras övergrepp med hänvisning till religionsfrihet. Därmed kunde Sara Svensson bli dömd för mord och mordförsök och till att betala skadestånd åt ledare som brutit ned henne och till deras familjer.


Publicerad

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.