De rättfärdigas självbild

Av Michael Williams 2021-12-20

För en tid sedan skrev jag om att de som inte vaccinerar sig kommer att få bära Davidsstjärna. Det föll naturligtvis inte i god jord eftersom det tolkades som att jag förminskade det judiska folkets lidanden under framför allt andra världskriget.

Naturligtvis är inte det min ståndpunkt och jag tänker att det är en vulgär tolkning av mitt budskap som uttolkarna själva får stå för. Oftast är de inte ens av judisk börd eller tro, men det är ju lite av tidens melodi – att känna sig kränkt å någon annans vägnar.

Nu ser det ändå ut att bli tvärtom. De vaccinerade får ett vaccinpass och de som av olika anledningar inte vaccinerar sig får det offentliga utrymmet begränsat. Några debattörer har hävdat att det är i strid med grundlagen men det finner jag inget stöd för.

Det som jag hellre talar om är människorna. Under min nyliga upplevelse av säsongsinfluensan passade jag på att dammsuga SVT Play på dokumentärer om världskrigen och det kalla kriget.

Att politiska ledare under den tiden var skvatt galna råder ingen tvekan om. Att de inte heller vurmade för befolkningens bästa är precis lika glasklart som att människor faktiskt gladeligen lät sig indoktrineras av ledarskapets propaganda. De rättfärdiga mot de onda andra.

De rättfärdiga existerar naturligtvis även idag.
De rättfärdiga som har en gemensam religiös eller politisk övertygelse.
De rättfärdiga som rör sig i en socioekonomisk kontext som Polisen sällan patrullerar.
De rättfärdigas självbild som kännetecknas av ett sugrörsseende.
De rättfärdiga som ser livet som ett smörgåsbord där de som inte tar för sig av godsakerna har sig själva att skylla när de svälter.
De rättfärdiga som ivrigt påhejas av politiker, journalister och de tyckare som känner sig kallade.

Nyligen har de rättfärdiga kommit till tals och kommenterat att rapartisten Ken Ring drabbats av Covid. Rätt åt honom, som tagit sig ton i det offentliga och hävdat att vaccin är ett gift.

Vi har naturligtvis inte heller förlåtit honom för att han i slutet av förra årtusendet rappade om att våldta en medlem i kungahuset. Han förtjänar sitt straff.

De rättfärdiga blygs inte ens inför det meddelande de så ivrigt framför. Inte heller står politiker och journalister i kö för att ta avstånd från det gatans parlament de skapat.

Aldous Huxley, som bland annat författade ”Brave New World”, sägs ha beskrivit detta allmänmänskliga fenomen, att bete sig illa och att rättfärdiga sitt dåliga beteende, som höjden av psykologisk lyx, den läckraste av moraliska godsaker.

Det är naturligtvis en sorglig och cynisk människosyn men det verkar inte spela så stor roll vilka som pekas ut som ”de andra” av de rättfärdiga.

Precis innan pandemin så var det romska migranter eller flyktingar som behövde åldersbestämmas – nu är det människor som inte vaccinerar sig.

Om ytterligare några år kommer andra grupperingar att definieras och pekas ut. Sådan verkar den mänskliga naturen vara.

Tänk om vi kunde ägna den kommande helgen till att reflektera lite över detta.

 

Detta är en krönika. Analyser och ställningstaganden är skribentens.


    Michael Williams är statsvetare, policyanalytiker, ämneslärarstudent, kommunikatör, kapellmästare i rockbandet Violent Divine, förälder och äkta make.
Skriver och debatterar oftast utifrån grön, feministisk grund.
Michael är en av Para§rafs fasta krönikörer.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje tisdag och fredag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.