Debatt

Ida Dzanovic,

Islamister och Islamhatare är som siamesiska tvillingar

2018-12-06

I ett decennium har vi stått på samma punkt i islamdebatten utan att ta ett enda steg framåt vad gäller förståelse och kunskaper. Problemet är att debatten har kapats av två extrema grupper. På en sida har vi högerextrema, populister och neokonservativa, som hävdar att de står mot islamism, samtidigt som de själva ständigt bekräftar muslimska extremister på den andra sidan. Jo, du läste rätt.

   De två sidorna har år efter år stöttat varandra, blivit varandras alibi och bekräftat varandras teorier om vad islam är och hur muslimer generellt fungerar.

   Hur många gånger som helst har vi hört samma sak. En radikal imam gör ett skandalöst uttalande. Högerextremisterna fångar upp det hela och tar det som en bekräftelse på sin egen islamdefinition. Konsekvensen blir en tsunami av hat och fördomar mot muslimer generellt.

   Sedan ser vi samma radikalmilitanta imam som pekar med hela handen på högerextremisternas agerande och ser det som en bekräftelse på sin tes om ”västvärldens islamofobi” där vartenda kotte i Europa är muslimhatare.

   Militanta islamister och neokonservativa islamhatare är som siamesiska tvillingar som inte kan sluta bråka med varandra.

   Enda sättet att stå emot båda sidor är att erbjuda en bättre definition av vad islam är. Ju mer man står mot islamisternas definition om vad islam är, desto mer försvagar man dem.

   Men det är ingen enkel sak. Det krävs i så fall att muslimer träder fram och ger sin egen bild av vad Islam är. Det har redan gjorts upprepade gånger, men det behöver göras om och om igen.

   Svårigheten är att varje gång vanliga muslimer kommer till tals för att påpeka att deras tro innebär fred och frid med sig själva och sin omgivning, så har beskrivningen förnekats av en rad neokonservativa skribenter och makthavare som hänvisar till islamisternas definition av islam.

   Ett exempel är den moderata riksdagspolitikern Hanif Bali som står på islamisternas sida då det gäller islamdefinitionen, genom att fullt ut anamma deras definition. Paradoxen är att Bali samtidigt påstår att han är mot islamism.

   När vi vanliga muslimer säger att islam, som vi ser det, aldrig får leda till inskränkning av kvinnors rättigheter, så förnekar både radikala islamister och den neokonservativa högern vår rätt att beskriva vår egen religion.

   Låt mig rada upp några exempel.

   Inför en muslimsk vigsel så är det obligatoriskt att först fråga kvinnan om hon vill ha den här mannen till sin make. Om kvinnan säger nej så blir det ingen vigsel. Denna ordning bekräftas genom sahih-hadither (trovärdiga islamberättelser i flera hundra år).

   Radikalmilitanta imamer ser istället kvinnan som en handelsvara som inte ens äger rätt att yttra sig. Tvångsäktenskap utförs av islamister i strid mot den muslimska lagen.

   De muslimer som bryter mot den muslimska lagen bekräftas som ”islams rätta ansikte” av neokonservativa och olika typer av högerextrema.

   Båda sidorna förnekar alla källor från islams historia, den objektiva forskningen och vetenskapliga slutsatser. De värderingar som jag och de flesta andra muslimer står för försöker man gömma undan.

   De högerextrema och neokonservativa skriker ständigt om att man inte märker av några fredliga muslimer. Man menar då att vi inte ens existerar. Förmodligen för att de själva förnekar allt vi säger.

   Kvinnokönsstympning är också en ”islamlag” enligt radikala islamister fast det inte finns en enda sahih-hadith eller Koranvers som bekräftar denna barbariska sed.

   Trots att varken Koranen eller islamiska hadither talar om könsstympning på kvinnor som en acceptabel handling, så har vi idag drygt 200 miljoner kvinnor i muslimska länder som har blivit utsatta för just den här behandlingen.

   Det handlar inte om islam. Det handlar om ett patriarkalt samhällssystem och en tradition som enligt UNICEF utförts under de senaste 2 000 åren, alltså sedan långt innan islam fanns.

   Islamister fortsätter med alldeles egna påhittade ”Sharialagar” att utföra könsstympning av kvinnor och flickor, barnäktenskap och tvångsäktenskap, vilket neokonservativa och högerextrema fortsätter att bekräfta som islam genom sin ”islamkritik”.

   Rashid Musa från Sveriges unga muslimer (SUM) har många gånger påpekat att muslimer enbart ses som ”svarta” och att muslimska kvinnor enbart ses som hijabbärande varelser.

   Det är den här bilden som blir giltig för neokonservativa och högerextrema och den ogiltigförklarar muslimer som mig.

   Jag är vit, europeisk och bär inte slöja. Därför räknas jag inte in med min muslim-light form. Jag lever inte upp till den stereotyp islamister och högerextrema bygger sin ideologi på.

   Jag har levt fritt hela mitt liv genom att bestämma själv till vilket land ska jag resa på semestern, hur mycket pengar jag ska spendera, vem som ska bli min pojkvän och på vilken krog i Stockholms, i Sarajevo, Brooklyn eller i Toscana jag ska träffa mina vänner.

   För att bli muslim, enligt Koranen och hadither, så krävs det att man uppfyller fem punkter som handlar om den teologiska biten, människans inre tro. Det har inget med mitt utseende eller min rea-H&M-klädstil att göra.

   Enligt mig så finns det inte två personer som man kan hitta på jordklotet med samma tro även om de tillhör samma religion. Därför är religion en helt individuell grej – för mig lika personlig som min tandborste.

   Det mest problematiska är att folk har svårt att inse det enkla faktum att en religion får sin form beroende på samhällssystem, livsstil, landets historia, geografisk läge och grannländernas påverkan, befolkningens sätt att leva och tänka, utbildningsnivå och annat.

   Katolicismen i Irland har inte i samma färg och form som katolicismen i Italien eller Australien. På samma sätt har buddismen i Tibet inte samma nyans som buddismen på Filippinerna.

   Naturligtvis är det likadant med drastiska skillnaderna då det gäller islam i Iran och Turkiet, samtidigt som man ser en helt annan form av islam i Saudiarabien, Indonesien och i Bosnien som jag själv kommer ifrån.

   Det är inte ett samhällssystem som anpassas till religionen, utan tvärtom: Religionen anpassar sig till samhällssystemet. Lever man i en skrämmande regim, så kommer religionen att få en plågsam verkan på befolkningen.

   Kristendomen var plågsam i feodalismen då folk piskades i kyrkor för sina synder och sedan blev kristendomen något helt annat i ett demokratiskt rättssystem.

   Hur islam i Sverige ska betraktas framöver är beroende av hur väl vi lyckas ogiltigförklara de siamesiska tvillingarnas okunniga Islam-definition.

   Vår egen definition måste synas som adekvat och giltig. Det beror inte bara på oss muslimer om detta kommer att lyckas. Alla i samhället måste vara villiga att sätta sina fördomar på spel.

 

Av Ida Dzanovic, krönikor i Motargument

 

Detta är en debattartikel. Analyser och ställningstaganden är skribentens.

 


   Ida Dzanovic kom till Sverige som flykting 1992 under det pågående Balkankriget. Ida beskriver det så här:
Liksom alla andra bosnjaker, var även jag en av de som borde utrotas på grund av min muslimska bakgrunden.
Under de senaste tio åren har jag varit aktiv i debatten om rasism. Jag anser att det är viktigt att stå upp mot såväl högerextremister som islamister. Att föreläsa i ämnet samt arrangera olika kulturella event i ämnet, var något jag insåg som alternativ och möjlighet att bidra med.
Art & Design Internationell skola har jag avslutat i Florens (Italien).
Har tidigare jobbat inom möbeldesign och är fortfarande kär i Gustaviansk 1700-talets stil. Drömmer om att starta eget företag och jag ser konst & design även i matlagning med smaker och färger från Sydosteuropa.
Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje tisdag och fredag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.