SAS-bojkotten som ingen kommer att märka

Av Andreas Magnusson 2020-02-14

Tänk att en helt vanlig reklamfilm kan ha så stor genomslagskraft år 2020 att den får hela internet att koka. Jag kan förstå att det blev en snackis för tjugo år sedan när Ipren-mannen dök upp med sin minigitarr och glada uppsyn för att marknadsföra något så allvarligt som medicin. Det var liksom andra tider. Men nu? Att en reklamfilm med självklara fakta blir det största politiska samtalsämnet säger mycket om den tid vi lever i.

Den nya högern är faktaresistent, historielös, lättkränkt och van vid att kunna tysta sina meningsmotståndare med hån och hot.

En kort stund såg de också ut att lyckas med hjälp av den sedvanliga armén av Rysslands-botar, nätkrigare i nätbrynja och högerdebattörer i slips. SAS drog tillbaka sin reklamfilm men valde sedan att publicera den igen.

Det hjälpte inte att Rebecca Weidmo Uvell, Paulina Neuding, Thomas Gür och den vanliga ligan av höger-”intellektuella” förfasats över att ett flygbolag kunde med att påstå att det inte fanns något direkt genuint skandinaviskt annat än förmågan att fånga upp andras idéer och omforma dem till något bättre.

Demokratin från Grekland, föräldraledigheten från Schweiz, persiska väderkvarnar, den tyska midsommarstången och köttbullarna… De kommer inte alls från Turkiet menade en upprörd Thomas Gür som i ett Facebookinlägg istället talade om den typiskt svenska oikofobin. Bara i Sverige hatar man sig själv.

Oikofobi… Ett ganska avslöjande ordval. Ordet introducerades i den politiska debatten i Sverige år 2010 av Jimmie Åkesson när han i en debattartikel på Aftonbladet påstod att muslimerna var det största utländska hotet sedan andra världskriget och att han skulle göra allt som stod i hans makt för att stoppa dem.

Oikofobi är ett ord som i denna betydelse syftar på någon som föraktar sin egen hembygd. Den förste att använda ordet på detta sätt var den konservativa filosofen Roger Scruton.

Förutom SD i Sverige har det använts av altrightrörelsen i USA för att angripa ”den liberala eliten” som accepterar religionsfrihet och politiskt korrekta åsikter kring homosexualitet, rasism och jämställdhetsfrågor.

Att Mattias Karlsson valde namnet Oikos på sin nya helgrabbiga tankesmedja berodde troligen också på associationen till Sverigedemokraternas gamla favoritord.

Nu skriker de sig hesa om att bojkotta SAS eftersom de har mage att påstå att Skandinavien inte är jordens medelpunkt. Tomma tunnor skramlar som bekant mest.

Skatten på plastpåsar ställde också till det för brunhögern. De fick svårt att bestämma sig för om de skulle jävlas med miljön genom att köpa fler påsar än vanligt eller strunta i att köpa platspåsar för att inte bidra till sossarnas skattefiskande.

Greta Thunbergs ovilja att flyga fick samma brunhöger att vilja flyga lite extra. Och så kom nu reklamfilmen för flygbolaget SAS. Det blir problem igen.

SAS vet givetvis om att det är ofarligt att hamna i onåd hos brunhögern. Ja, förutom bombhot mot reklambyrån, kaskadspyor i olika nätforum och annat som ligger överst i den ideologiska verktygslådan.

Brunhögern är nämligen inte särskilt bra på att bojkotta saker eftersom deras övertygelser handlar mer om att andra inte ska få något än att de själva ska behöva avstå från något.

När denna höger bojkottar SAS så får det lika stor genomslagskraft som när Katerina Janouch uppmanade sina följare att bojkotta Pocket Shop. När människor som inte läser böcker bojkottar en bokhandel så märks det liksom inte.

Grattis till SAS för en snygg reklamkampanj. Eller som Stig Helmer i Sällskapsresan skulle sagt: Jag kan flyga. Jag är inte rädd. Mångkultur är inte farligt.

 

Filmen finns att se här:

 

Detta är en krönika. Analyser och ställningstaganden är skribentens.


   Andreas Magnusson är gymnasielärare i svenska, religionskunskap och etik. Han sysslar också med musik och driver You Tube-kanalen Samtidsreflexen där tanken är att tränga djupare bakom människors reflexmässiga yttranden i samhällsfrågor.
Andreas har idén om att en god journalist är pedagog och att en god pedagog också i någon mening borde vara journalist. Han har också skrivit en del för DN Kultur och nominerades 2019 till årets opinionsbildare vid Faktumgalan.
Andreas är en av Para§rafs fasta krönikörer.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje tisdag och fredag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.