Dyrare att parkera än att bo på hotell

Varför kostar det ens pengar att parkera? Jag är väl medveten om att anslaget kan kännas populistiskt. Fri sprit, bredare trottoarer, stoppa invandringen, gratis bensin och fria parkeringar. Ni vet den typ av åsikter som människor har som inte tänker längre än näsan räcker. Låt mig ändå få en chans att förklara varför parkering alltid borde vara gratis.

   I storstäderna kostar det numer så pass mycket att parkera att frågan är om det inte vore ekonomiskt fördelaktigt att avlöna någon för att hålla bilen rullande medan man uträttar sina ärenden eller sköter sitt arbete. Troligen skulle det även gå att få göra rutavdrag för en sådan tjänst.

   Argumentet för hög parkeringskostnad är att man vill minska biltrafiken i innerstaden. Det är samma argument som används för trängselskatt. Det ska vara så dyrt att använda bil i stadsmiljö att städerna till sist bara kan befolkas av fotgängare, cyklister och stadsjeepsbilister.

   Det handlar om miljön. Tanken är densamma som med utsläppsrätter eller flygresebeskattning. Det ska vara så dyrt att förstöra naturen att bara förmögna människor ska få ägna sig åt det.

   Den vanlige medelklassbilisten i sin vanliga medelklassdieselbil gör bäst i att hålla sig borta från stadsgatorna och förstår hon inte det genom vägtullar och parkeringsavgifter så är det dags att stifta lagar mot privata dieselfordon. Så tänker politiker.

   Jag tänker tvärt om. Jag tänker att piska är en sak och att morot är en annan och att det är bättre att piska den som har det gott ställt och erbjuda mat till den som har ont om pengar.

   Kollektivtrafik kan vara gratis. Man behöver inte vara miljöpartist för att tycka det. Det finns ingen grundlag som säger att det inte kan ligga i en kommuns intresse att människor utan egen kostnad slussas till sina arbetsplatser. Vid samma tider som det nu är trängselskatt skulle det istället kunna vara gratis kollektivtrafik.

   Den som trots allt behöver använda bil bör motiveras till att i möjligaste mån bara flytta den mellan punkt A och punkt B. Om det skulle vara gratis att ha bilen stående så finns det ett gott incitament till att just ha den stående.

   Ett argument för att betala för sin parkering är att vi med våra bilar tillfälligt hyr en yta av jordklotet och att vi alltid annars måste betala för till exempel hotellrum, kolonilotter och hyreslägenheter. Det kostar så att säga pengar att uppta plats i universum och särskilt dyrt är det när vi upptar attraktiv plats.

   Förrförra året såldes en parkeringsplats på Södermalm i Stockholm för 1 050 000 kronor. Samma år låg en annan parkeringsplats på Östermalm ute till försäljning för 1,7 miljoner. Det har säkert sålts lika dyra eller dyrare platser efter det.

   Jag tror att någon har räknat ut att kvadratmeterkostnaden i vissa fall kan vara lägre på ett hotell i innerstaden än för en kall parkeringsruta utan tak. Det är värre än så. Det är på vissa platser dyrare att låta bilen stå still än att själv röra sig fritt i ett lyxigt hotellrum med skön säng och påkostad hotellfrukost. I vissa delar av Stockholm är parkeringsavgiften 50 kronor i timmen. Det ger en dygnskostnad på 1200 kronor.

   För de pengarna kan man i skrivande stund till exempel ta in på fyrstjärniga superior-hotellet Radisson Blue alldeles intill stadshuset i Stockholm. Man får då ett enkelrum med 42-tumsteve, extradjupt badkar, minibar, wi-fi och luftkonditionering.

   Framtidsforskare tror att barn som föds idag aldrig någonsin kommer att behöva lära sig att köra bil. Om arton år kommer alla bilar att vara självkörande. Det är lite synd eftersom undersökningar visar att människor verkligen gillar att köra bil. Men som så ofta låter vi teknisk utveckling vara ett självändamål.

   Självkörande bilar kommer inte att behöva parkeras – i alla fall inte på centrala platser. De kommer att köra runt andra människor under tiden som du själv inte behöver fordonet. Det kommer att innebära att den typ av bilism som idag är privat i framtiden kommer att bli offentlig. Du kommer inte att få en privatchaufför av kött och blod utan en offentlig chaufför som är digital.

   Det finns mycket som är spännande med det där. I det här fallet leder kanske inte den tekniska utvecklingen till ökad individualism, vilket den brukar göra, utan tvingar fram ett behov av gemensamt ägande. En stor fördel med självkörande bilar är att de kan köras vart som helst när som helst och att man därför inte behöver äga en egen bil.  Kanske är det rimligt att tänka att det blir staten eller kommunerna som bäst ska förvalta dessa fordon.

   Det här kommer att öppna upp för en massa spännande juridiska och moraliska frågor. Vem ska hållas ansvarig när en självkörande bil kör på en fotgängare? Hur ska människors privatliv skyddas om körloggar blir offentlig handling? Och om de inte blir offentlig handling hur ska då informationen sparas och vem ska ha tillgång till den? Och vad f-n gör vi med alla parkeringsplatser som inte längre behövs?

   I Ruben Östlunds utmärkta film ”The Square” finns det ett konstverk som består av en ruta. Inom denna ruta ska fullständig tillit råda mellan människor och den som behöver hjälp ska få det av sina medmänniskor. Så där ser det ut överallt alltid i ett idealsamhälle men vi kan kanske börja med de smårutor som parkeringssamhället automatiskt lämnar efter sig.

   Det vore då ytterst osmakligt om dessa platser skulle vara avgiftsbelagda. Den dag tilliten är till salu har den värsta dystopi blivit verklighet. Genom att redan idag ta bort avgiften på parkering skulle dessutom kommunerna sända ut en viktig signal om att det faktiskt inte är fel att ibland stanna till och slå sig till ro.

 


   Andreas Magnusson är gymnasielärare i svenska, religion och etik. Han är också deltidsmusiker och har nyligen startat You Tube-kanalen Samtidsreflexen där tanken är att med pedagogiska reflektioner tränga djupare bakom människors reflexmässiga yttranden i samhällsfrågor. Andreas har idén om att en god journalist är pedagog och att en god pedagog också i någon mening borde vara journalist. Han medarbetar emellanåt på DN Kultur. Nu är Andreas även en av Para§rafs fasta krönikörer.

Publicerad

Prenumerera på Para§rafs nyhetsbrev 

Nyhetsbrevet skickas ut varje onsdag och lördag förmiddag.
I Nyhetsbrevet får du besked om det vi senast har publicerat och en del information om vad som är på gång. Därtill får du ibland extramaterial som inte publiceras på sajten.
Vi ingår inte i någon mediekoncern och lämnar inte ut prenumerantlistan till någon, så din mejladress hamnar inte på avvägar.
Du prenumererar utan kostnad. Du kan också överraska en vän genom att ge honom eller henne en prenumeration, om du skriver in i den personens mejladress.
OBS: Vi efterfrågar bara den mejladress du vill ha Nyhetsbrevet mejlat till, inget annat. Du prenumererar här.

Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.